fbpx

Ini Nissan Skyline GT-R R32 yang boleh masuk off-road, dengan 500hp!

nissan skyline gt-r r32 safari 06

KAMI rasa semakin suka pula konsep kereta sports dengan kemampuan off-road. Sebagai contoh Porsche 911 Dakar dan Lamborghini Huracan Sterrato. Tetapi kedua-dua ini adalah keluaran rasmi syarikat kereta.

Terinspirasi dengan model-model ini, seorang Youtuber, Adam LZ membina “Safari GTR” menggunakan Nissan Skyline R32. Boleh dikatakan inilah Nissan Skyline GT-R R32 off-road pertama di dunia.

Adam memulakan projek ini dengan membeli R32 GT-R tanpa enjin pada harga USD10,000 (RM46,410). Selepas sedikit restorasi, dia terus memasukkan enjin RB26 6-silinder sebaris dari projek R32 lain miliknya, lengkap dengan turbo Gen 2, intercooler baharu, ECU diubah, lantas mendapat output 500hp.

Dari situ, GT-R ini mula mendapat komponen ‘Safari’ seperti suspensi long travel dengan kelegaan tanah 10.5 inci – dua kali ganda lebih tinggi dari R32 biasa. Cukup untuk menakluki jalan-jalan off-road.

Kemudian rim 17-inci Rays dibaluti dengan tayar Nitto Nomad Grappler bersaiz 215/65, manakala mud flap adalah dari WRX. Sistem pacuan semua-roda aftermarket digunakan untuk kawalan di jalan off-road tetapi boleh ditukar menjadi RWD untuk drifting nakal-nakal.

Bahgian depan diberikan bar khas powder-coated dengan lampu kabus LED 6-inci, sementara bumbung pula dilengkapi rak Nismo berserta lampu kabus 4-inci. Warna badan olive green ini adalah dari balutan, dan ruangan kabin mendapat roll-cage penuh lengkap dengan tempat duduk kustom dan harness.

Projek ini dikatakan memakan masa kurang tiga minggu untuk disiapkan, dan keseluruhan perjalanan ini didokumentasikan dalam channel Youtube Adam LZ.

Tetapi menurut Adam, beliau mempunyai perancangan lebih besar untuk projek ini seperti diberikan brek lebih baik dan sistem snorkel. Bolehlah masuk sungai lebih dalam, bukan?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved