fbpx

Porsche 911 Dakar 2023 – 3.2 inci lebih tinggi, dengan mod Rallye!

porsche 911 dakar 2023 02

PORSCHE memperkenalkan variasi terbaharu 911, bukan convertible, bukan GT3 untuk litar, sebaliknya 911 Dakar. Ya, ia hadir lengkap dengan suspensi lebih tinggi dan tayar all-terrain dari kilang. Dan ia juga akan menjadi agak rare, hanya 2,500 unit akan dikeluarkan seluruh dunia.

Paling ketara anda dapat lihat pada 911 Dakar ini pastinya ride height padanya yang lebih tinggi, iaitu dua inci pertambahan dari biasa. Dan bila diperlukan, ia boleh dinaikkan sebanyak 1.2 inci lagi.

Ini bermakna 3.2 inci lebih tinggi dari Carrera biasa, menyamai ride height sebuah SUV. Ketinggian 3.2 inci ini boleh dipandu sehingga 169km/j, dan selepas itu ia akan turun semula ke ketinggian asal. Kelajuan maksima ialah 241km/j.

Kelajuan itu dihadkan secara elektronik kerana 911 Dakar ini datang dengan tayar all-terrain khas Pirelli Scorpion dengan profil 245/45/R19 di depan dan 295/40/R20 di belakang. Tayar ini mempunyai rating Z untuk kekerasan dan pemanduan di jalan biasa.

Untuk anda yang mahu lebih prestasi, tayar prestasi biasa atau tayar salji juga boleh digunakan.

Porsche 911 Dakar ini dipacu oleh enjin 3.0-liter flat-six twin-turbo dengan 473hp, dan kuasa disalurkan ke semua roda melalui kotak gear PDK dwi-klac 8-kelajuan.

Dengan bantuan Launch Control, 911 Dakar mampu memecut ke 96km/j dalam masa 3.2 saat.

Kereta ini juga mendapat dua mod tambahan iaitu Off-Road dan Rallye. Seperti pada namanya, mod Off-Road untuk permukaan kasar yang akan menaikkan ketinggian kenderaan ke tahap maksima, manakala Rallye untuk permukaan berpasir, dan kuasa akan dihantar lebih ke roda belakang untuk keseronokan.

Ciri standard lain termasuklah Porsche Dynamic Chassis Control, sistem stereng belakang, cagak enjin dari GT3, dan Rallye Launch Control khas untuk pecutan di permukaan off-road.

Terdapat spoiler di belakang, manakala hud depan adalah CFRP dari GT3. Anda juga boleh mendapatkan khemah bumbung dan bakul kargo.

Kelengkapan lain pada badannya termasuklah flared fender, beberapa komponen stainless steel, dan cangkuk tunda berwarna merah.

Kesemua pembeli 911 Dakar juga akan mendapat akses khas untuk membeli jam Porsche Design Dakar istimewa.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved