fbpx

Lamborghini Huracan Sterrato didedahkan – nak lawan 911 Dakar ke?

Lamborghini Huracan Sterrato 01

SIAPA sangka pengeluar-pengeluar supercar terkemuka akan menghasilkan jentera dengan kemampuan off-road?

Pada pertengahan November lalu, Porsche memperkenalkan 911 Dakar, dan kini, tiba satu lagi jenama yang bernaung di bawah Volkswagen Group iaitu Lamborghini untuk mendedahkan taruhan mereka iaitu Huracan Sterrato.

Ia dipacu oleh enjin 5.2-liter V10 dengan 610 PS dan 560 Nm pada 5,600 rpm, dipadankan dengan transmisi klac berkembar tujuh kelajuan dan sistem pacuan semua roda (AWD) dengan differential mekanikal pada bahagian belakang.

Sekali pandang, ia mungkin nampak seperti Huracan standard namun jentera ini mempunyai stance yang lebih agresif. Jarak antara titik tengah roda kiri dan kanan bertambah sebanyak 30 mm di depan dan 34 mm di belakang, manakala ruang lega tanah meningkat sebanyak 44 mm.

Bagi melindungi badannya, Lamborghini turut memasang pelindung aluminium pada bahagian depan, diffuser belakang dan gerbang roda yang lebih kukuh. Skup udara pada hud belakang bukan sahaja nampak bergaya, malah membantu menyalurkan udara bersih ke enjin.

Ruang dalaman masih belum didedahkan namun menurut syarikat itu, ia dihiasi dengan upholsteri Alcantara Verde Sterrato. Paparan Human Machine Interface (HMI) kini mempunyai grafik baharu termasuk inclinometer dengan penunjuk pitch dan roll, kompas, koordinat geografik dan penunjuk sudut stereng.

Sterrato bukan sekadar Huracan yang dilengkapi dengan sistem suspensi lebih tinggi dan kit badan kerana ia juga didatangkan dengan LDVI (Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics) yang telah dikemas kini dengan kalibrasi spesifik untuk mod Strada dan Sport, serta mod baharu Rally.

Tayar yang digunakan adalah jenis Bridgestone Dueler AT002 berukuran 235/40 R19 di depan dan 285/40 R19 di belakang. Ia direka khusus untuk Huracan Sterrato dan mempunyai teknologi run-flat yang membolehkan kereta dipandu pada kelajuan 80 km/j jika berlaku kebocoran.

Ia mungkin dibangunkan khusus untuk pemanduan off-road namun Huracan Sterrato prestasinya masih lagi seperti supercar sejati. Pecutan 0-100 km/j dilakukan dalam 3.4 saat manakala kelajuan maksimum pula adalah 260 km/j.

Pengeluaran dijangka bermula Februari 2023 dan ia akan dihadkan kepada 1,499 unit sahaja. Kami syak ia sudah pun habis ditempah.

Seperti biasa, pelanggan boleh mempunyai akses kepada program Ad Personam yang menawarkan khidmat kustom dengan 350 pilihan warna luaran dan lebih 60 pilihan warna untuk upholsteri kulit dan Alcantara.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved