fbpx

Pertama di ASEAN! Thailand lancar Toyota GR Corolla, harga setengah juta Ringgit

toyota gr corolla teaser 04

SELEPAS pendedahan global April lepas, Toyota GR Corolla kini telah tiba di ASEAN, lebih tepat lagi di Thailand. Ini bertepatan dengan laporan pada Oktober lepas bahawa negara itu akan menjadi yang pertama di ASEAN menerima hot hatch AWD terbaharu Toyota itu.

Pelancaran GR Corolla di Thailand International Motor Expo 2022 itu juga dibuat bersempena meraikan ulang tahun ke-60 Toyota Motor Thailand.

Baik, berapa harga GR Corolla di sana, anda tertanya-tanya?

Menurut Headlightmag, Toyota GR Corolla dijual pada 3.949 juta Baht (RM500,352) dan unit sangat terhad. Dilaporkan hanya sembilan unit akan ditawarkan untuk pasaran itu.

Berapa pula harganya di Malaysia nanti? Baik, mari kita buat anggaran berdasarkan harga GR Yaris. Semasa dilancarkan di Thailand, GR Yaris dijual pada harga 2.69 juta Baht (RM341k).

Sebagai perbandingan, GR Yaris semasa diperkenalkan di Malaysia mempunyai tanda harga RM299,000. Mengikut perkiraan ringkas, harga kereta ini di Thailand adalah 14 peratus lebih tinggi berbanding di Malaysia.

Jika menggunakan anggaran sama, Toyota GR Corolla akan dijual pada harga sekitar RM438,596 di Malaysia. Masuk akal dan berbaloi?

Sebelum anda kecam, harus ketahui dulu apakah GR Corolla dan apa yang membuatkan ia istimewa.

Toyota GR Corolla ialah sebuah hatchback berprestasi tinggi dengan pacuan semua-roda (AWD) dan dipacu enjin 3-silinder paling berkuasa di dunia.

Nadi 1.6-liter turbo petrol itu berupaya menjana 304hp dan 370Nm tork, dan hanya satu kotak gear ditawarkan iaitu manual 6-kelajuan. Sistem AWD GR-Four padanya juga unik untuk GR Corolla dan GR Yaris sahaja.

Terdapat mod pemanduan Normal, Sport, dan Track yang masing-masing memberikan agihan kuasa depan ke belakang 60:40, 30:70, dan 50:50.

Perbezaan ketara antara kedua-dua model ini semestinya badannya dimana GR Corolla merupakan kereta 5-pintu berbanding GR Yaris (3-pintu).

Rasa belum cukup istimewa? Jemput tonton aksi Toyota GR Corolla ini bila dipandu oleh pemandu lumba sebenar.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved