fbpx

Toyota GR Corolla dengan 300hp, sistem pacuan GR-Four, pakej Circuit Edition

toyota gr corolla circuit edition 16

INILAH dia tuan-tuan dan puan-puan, Toyota GR Corolla akhirnya dilancar secara rasmi, masih panas! Ia merupakan hot hatch terkini dari Toyota, bersaing dengan model-model seperti Honda Civic Type-R, Volkswagen Golf GTI dan Renault Megane RS.

Seperti dikatakan sebelum ini, GR Corolla dipacu oleh enjin 1.6-liter turbo 3-silinder. Enjin dengan kod nama G16E-GTS ini menjana 300hp pada 6,500rpm dan 370Nm tork dari 3,000 hingga 5,500rpm.

Kotak gear ialah manual 6-kelajuan dengan fungsi rev-matching. Kuasa disalurkan ke semua roda melalui sistem pacuan GR-Four dengan mod pemanduan dan agihan kuasa seperti berikut:

Normal: 40-60
Sport: 30-70
Track: 50-50

Toyota belum mendedahkan sebarang angka prestasi, jadi tiada maklumat mengenai pecutan 0-100 atau kelajuan maksima. Tetapi sebagai perbandingan, GR Yaris mampu memecut dari pegun ke 100km/j kurang dari 5.5 saat dan kelajuan maksima dihadkan secara elektronik pada 230km/j.

Dari segi berat, GR Corolla mempunyai berat sekitar 1,474kg, iaitu hampir 200kg lebih dari GR Yaris.

GR Corolla dibina menggunakan pelantar GA-C yang diubahsuai dengan poin kimpalan tambahan untuk kerangka yang lebih kukuh. Hudd an pintu depan juga dibina dengan aluminium untuk pengurangan berat.

Fendernya juga dibina lebih lebar manakala lantai bawahnya rata untuk mengurangkan daya seretan (drag).

GR Corolla menggunakan suspensi MacPherson di depan dan double-wishbone untuk belakang, dan mendapat rim 18-inci hitam berkilat dibaluti tayar Michelin Pilot Sport 4 bersaiz 235/40.

Untuk brek pula, hot hatch ini dilengkapi rotor 14-inci dengan angkup 4-piston di depan, manakala rotor belakang bersaiz 11.7-inci dengan angkup 2-piston.

Bahagian dalam GR Corolla menampilkan skrin instrumen 12.3-inci yang memaparkan maklumat seperti mod pacuan GR-Four, tekanan turbo, posisi gear, dan tachometer (rpm). Di tengah papan pemuka pula ialah skrin infotainmen bersaiz 8-inci.

Untuk pasaran luar, terdapat beberapa versi seperti pakej Core, Cold Weather dan Technology.

Circuit Edition

Untuk lebih prestasi, Toyota GR Corolla juga ditawarkan dalam pakej Circuit Edition yang memberikan bumbung gentian karbon, dan angkup brek berwarna merah dengan logo GR. Pakej ini hadir dengan warna badan putih, Supersonic Red, dan Heavy Metal.

Pakej ini juga dilengkapi dengan LSD Torsen untuk gandar depan dan belakang secara standard. LSD ini merupakan pilihan tambahan untuk model Core.

Dari segi rupa luaran, Circuit Edition mempunyai hud lebih bergelembung dengan sirip-sirip udara, gril hitam, dan spoiler hitam matte.

Di dalam pula, ia mendapat balutan suede Brin Naub dan kulit sintetik dengan warna hitam-merah. Ciri lain adalah sistem navigasi dan audio dengan lapan pembesar suara.

Harga juga belum diumumkan. Setakat ini, apa pendapat anda mengenai Toyota GR Corolla? Adakah anda akan pilih hot hatch ini berbanding Civic Type R, Golf GTi dan Megane RS?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved