fbpx

Daihatsu akui palsukan keputusan ujian keselamatan sejak 1989

kilang daihatsu

CNN melaporkan bahawa Daihatsu mengakui telah memalsukan keputusan ujian keselamatan untuk kenderaan kenderaan mereka selama lebih 30 tahun, dengan kes terawal dikesan sejak 1989.

Seorang jurucakap Daihatsu memberitahu agensi berita itu bahawa pengeluar kenderaan kompak itu telah menghentikan pengeluaran di semua empat kilangnya sejak Selasa lalu, termasuk satu yang terletak di ibu pejabatnya di Osaka.

Penutupan itu dijangka berlanjutan sehingga sekurang-kurangnya akhir Januari depan dan bakal menjejaskan kira-kira 9,000 orang kakitangan yang bekerja di bahagian pengeluaran domestik.

Langkah ini diambil ketika Daihatsu bergelut dengan skandal keselamatan yang semakin mendalam yang dikatakan “telah menggoncang asas syarikat”, menurut Toyota.

Minggu lalu, Daihatsu mengumumkan jawatankuasa bebas pihak ketiga telah menemukan bukti sebanyak 174 kes penyelewengan data ujian keselamatan melibatkan 64 model, termasuk yang dijual di bawah jenama Toyota.

Sehubungan dengan itu, Daihatsu berkata ia akan menangguhkan sementara semua penghantaran kenderaan domestik dan antarabangsa.

Menurut laporan itu, kes terawal dikesan pada 1989, dengan peningkatan bilangan kes yang semakin ketara sejak 2014.

Skandal ini dilihat sebagai satu lagi tamparan kepada syarikat itu, yang pada April lalu turut mengakui telah melanggar piawaian ujian perlanggaran ke atas lebih 88,000 kereta yang kebanyakannya dijual di bawah jenama Toyota di Malaysia dan Thailand.

Pada Mei lalu, pengeluar kenderaan itu menemui lebih banyak salah laku melibatkan pemalsuan data ujian perlanggaran untuk dua model hibrid yang telah dihentikan jualannya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved