fbpx

Sah! Chery bakal bawa empat model baharu ke Malaysia bermula tahun depan – Omoda 5 EV, Omoda 9, Jaecoo 7, Jaecoo 8

chery models thumb

CHERY meneruskan lagi langkah seterusnya dalam usaha mereka kembali ke pasaran Malaysia. Anda rasa tidak yakin? Maka ketahuilah bahawa mereka akan membawakan empat lagi model baharu ke pasaran Malaysia bermula tahun depan.

Tahun ini sahaja mereka telah melancarkan Chery Tiggo 8 Pro dan Omoda 5, malah kedua-dua model itu telah dipasang secara tempatan (CKD) di kilang mereka di Kulim, Kedah.

Jadi apakah model baharu seterusnya?

Chery Omoda 5 EV

Yang pertama ialah Chery Omoda 5 EV. Model ini sudah tentunya berdasarkan Omoda 5, tetapi merupakan versi elektrik sepenuhnya (EV) dan dijangka dilancarkan pada April depan.

Ia dibekalkan dengan bateri 61kWh yang mampu menghasilkan 221hp (165kW). Omoda 5 EV mampu memecut ke 100 dalam 7.8 saat dan Chery mendakwa ia mempunyai kecekapan 15kWh per 100km.

Jarak pemanduan maksima ialah sehingga 450km, dan jika dicas menggunakan DC, 80% boleh dicapai dalam masa 35 minit.

Dari segi rupa, Omoda 5 EV tidak mendapat gril seperti versi petrol, sebaliknya ruang depannya bertutup. Ia juga didatangkan dengan rim aero untuk lebih kecekapan dari segi aerodinamik.

Chery Omoda 9

Seterusnya model baharu sepenuhnya. Di China, ini ialah Exeed RX tetapi untuk pasaran eksport, ia akan dikenali sebagai Chery Omoda 9.

Untuk yang belum tahu, Exeed ialah salah satu sub-jenama di bawah Chery dan menawarkan rangkaian model-model lebih premium.

Ia merupakan SUV segmen-C yang dibangunkan pada pelantar M3X Chery. Ukurannya adalah 4,775mm panjang, 1,920mm lebar, 1,671mm tinggi, dan jarak roda 2,800mm. Jujurnya, kami lihat dengan lebih dekat Omoda 9 ini di China, ia nampak lebih besar hampir seperti Toyota Harrier.

Chery Omoda 9 akan dikuasakan enjin 2.0-liter petrol dengan output 245hp dan 385Nm, disalurkan ke roda depan melalui kotak gear dwi-klac 7-kelajuan. Ia mampu mencapai kelajuan maksima 200km/j.

Ciri lain termasuklah lapan beg udara, Autonomous Emergency Braking, paparan instrumen digital, skrin infotainmen 12.3-inci, sistem audio Sony, tempat duduk berkuasa, dan bumbung panoramik

Chery Jaecoo 7

Model ketiga ialah Jaecoo 7, satu lagi sub-jenama di bawah Chery. Rangkaian model-model Jaecoo tampil dengan rekaan lebih kemas dan bersegi, seperti Range Rover pula kami lihat.

Jaecoo 7 ialah model lima tempat duduk, dengan panjang 4,500mm. Di bawah hud depan yang besar terdapat enjin 1.6-liter turbo dengan 183hp dan 275Nm tork. Sama seperti Omoda 9, enjin ini dipadankan dengan dwi-klac 7-kelajuan, dan kuasa dihantar ke roda depan.

Jaecoo 7 mempunyai gaya pixelated dengan lampu LED petak yang kemas. Ruang dalaman juga cukup premium dengan skrin infotainmen menegak 14.8-inci, bumbung panoramik, sistem audio Sony, dan fungsi ADAS Level 2.5+.

Chery Jaecoo 8

Akhir sekali ialah Chery Jaecoo 8, sebuah SUV yang lebih besar dari Omoda 9. Ia mempunyai penggayaan bersegi dan tegap seperti Jaecoo 7, tetapi saiznya lebih panjang iaitu 4,815mm, dan lebar 1,924mm.

Ia boleh dikonfigurasi dengan dua atau tiga baris tempat duduk. Ciri luaran termasuklah gril besar, pemegang pintu boleh-disimpan, sistem audio 14 pembesar suara, dan paparan infotainmen 12.3-inci.

Jaecoo 8 mendapat enjin 2.0-liter turbo yang menjana 245hp dan 385Nm tork. Ia masih model FWD, menggunakan kotak gear dwi-klac 7-kelajuan. Ia mampu mencapai kelajuan maksima 200km/j.

Ciri lain termasuklah 10 beg udara, Autonomous Emergency Braking, bumbung panoramik, dan tempat duduk berkuasa.

Bila nak lancar?

Seperti disebut, Chery Omoda 5 EV akan menerpa pasaran kita dahulu pada tahun depan, diikuti Jaecoo 7 dan 8. Tetapi Omoda 9 hanya akan tiba seawal 2025.

Belum ada harga, kami akan laporkan sebaik sahaja kami dapat info. Tetapi setakat ini, apa kata anda? Menarik penawaran model-model Chery?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved