fbpx

PLUS Malaysia, Gentari buka stesen pengecas pantas modular mudah alih di Hentian Behrang

Gentari PLUS Malaysia Hentian Behrang

PLUS Malaysia dan Gentari, melalui anak syarikat milik penuhnya iaitu Gentari Green Mobility, telah melancarkan Stesen Pengecas Pantas Kenderaan Elektrik Modular Mudah Alih dengan Sistem Simpanan Kuasa Bateri (BESS), di Hentian Sebelah Behrang (Arah Utara).

Menurut Gentari, pengecas bersepadu untuk kegunaan awam yang dilengkapi dengan BESS serta penggunaan tenaga solar ini merupakan yang pertama di negara ini.

Kemudahan ini akan dilancarkan secara berperingkat pada tahun 2023 dan 2024, bermula dengan projek rintis di empat Hentian Sebelah di sepanjang Lebuhraya PLUS. Setiap lokasi akan mempunyai kuasa pengecasan DC sehingga 200 kW, dan empat poin pengecasan akan disediakan.

Empat lokasi yang dicadangkan ialah Hentian Sebelah Behrang (Arah Utara dan Arah Selatan) di Perak dan Hentian Sebelah Senawang (Arah Utara dan Arah Selatan) di Negeri Sembilan.

Tiga lagi lokasi akan dirancang di Hentian Sebelah Ajil (Arah Utara dan Arah Selatan) dan Kawasan Rehat & Rawat Perasing, yang terletak di Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2), Terengganu.

Di samping itu, beberapa poin pengecas AC di stesen minyak Petronas sedia ada di kawasan rehat dan rawat (R&R) dan hentian sebelah, akan dinaik taraf kepada poin pengecas pantas DC (DCFC).

Gentari juga akan membangunkan poin pengecas DCFC di stesen minyak Petronas sepanjang Lebuhraya PLUS dan lokasi berdekatan. Projek ini dijangka siap sepenuhnya menjelang tahun 2024.

Inisiatif ini merupakan sebahagian daripada perancangan strategik lebuh raya untuk memberikan keyakinan kepada pengguna EV yang melakukan perjalanan rentas negeri.

Sejak diperkenalkan pada Jun 2022 sehingga kini, Gentari telah menyediakan lebih daripada 180 poin pengecasan di Malaysia dan lebih daripada 160 poin pengecasan di India, melalui rakan stategik syarikat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved