fbpx

BYD hampir rampas takhta Tesla jadi pengeluar EV nombor satu dunia

BYD Dolphin convoy 03

BYD dijangka mengatasi Tesla sebagai pengeluar kenderaan elektrik (EV) terbesar di dunia, memandangkan jualan pengeluar China itu semakin meningkat.

Ia kebetulan pula dengan sedikit isu di Tesla dimana penutupan sementara kilang menjurus kepada penurunan pengeluaran syarikat itu, kali pertama dalam masa lebih setahun.

Foto: carspiritpk.com

BYD menjual 431,603 kenderaan elektrik sepenuhnya dalam suku ketiga berakhir 30 September, peningkatan 23 peratus dari suku kedua.

Tesla pula mengeksport 435,059 kenderaan di seluruh dunia dalam suku ketiga – dengan perbezaan 3,456 unit antara kedua-dua pengeluar, paling dekat setakat ini.

BYD yang berpangkalan di Shenzen menjual sejumlah 822,094 kenderaan elektrik, menjadikannya pengeluar EV nombor satu di China.

Walaupun dikenali dengan menjual kenderan mampu milik kepada pasaran, BYD juga mempunyai dua jenama EV mewah, Yangwang dan Fang Cheng Bao. Model paling mampu milik iaitu Seagull dan Dolphin berjaya menyaingi pesaing-pesaingnya.

BYD kini di dalam landasan mencapai angka jualan tiga juta unit untuk tahun ini.

Tesla pula ketinggalan pengeluarannya sebanyak kira-kira 20,000 unit, kerana kilang-kilangnya dalam persediaan mengeluarkan Model 3 yang dikemas kini dan Cybertruck. Elon Musk masih yakin Tesla mampu mencapai sasaran 1.8 juta unit mereka untuk tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved