fbpx

Toyota GR Yaris bakal dapat lebih kuasa, tapi auto!

toyota gr yaris additional photos 02

TOYOTA dilaporkan sedang membangunkan versi lebih berprestasi untuk GR Yaris yang sudah cukup mantap. Menurut Motor1 yang memetik majalah Best Car, hatchback AWD itu akan diperkenalkan dengan versi baharu lebih berkuasa pada musim luruh ini, bermakna dalam masa terdekat.

Ia juga dikatakan bakal mendapat reka bentuk yang lebih ‘segar’ berbanding versi mula dilancarkan pada 2020. Menurut sumber tadi, enjin 1.6-liter 3-silinder turbo itu akan ditala supaya menjana 300hp dan 370Nm tork.

Tetapi pembaharuan yang paling mendapat perhatian ialah penawaran kotak gear baharu untuk GR Yaris 2024, iaitu automatik! Ya, Toyota akan memberikan kotak gear automatik 8-kelajuan baharu, malah prorotaipnya telahpun dipertontonkan pada Mac 2022 lalu.

Laporan mengatakan kotak gear itu bakal dilengkapi dengan paddle-shifter dan “lock-up system” baharu, bermakna ianya torque-converter dan bukan dwi-klac.

Pembaharuan lain termasuklah brek dan suspensi yang ditala semula, berserta ketegaran badan yang dipertingkatkan. GR Yaris ini juga akan mendapat bampar dan spoiler belakang lebih besar.

Di bahagian dalam pula, skrin tengah adalah dari GR Corolla, walaupun kita tidak memerlukannya dalam model sebegini.

Apa pendapat anda mengenai GR Yaris automatik? Adakah ianya menjadikan hatchback ini kurang ‘umph’ atau lebih baik kerana lebih ramai dapat menikmatinya?

Pendapat kami, model istimewa seperti Toyota GR Yaris patut dikekalkan dengan manual 6-kelajuan. Tetapi mungkin juga Toyota mahu melihat sejauh mana had GR Yaris ini dengan transmisi baharu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved