fbpx

Rowan Atkinson pandu Toyota GR Yaris berkuasa hidrogen di Goodwood

rowan atkinson gr yaris

PELAKON British, Rowan Atkinson baru-baru ini telah membuat kemunculan mengejut di acara Goodwood Festival of Speed dengan memandu Toyota GR Yaris. Tetapi beliau memandu GR Yaris berkuasa hidrogen, sebagai salah satu inisiatifnya dalam menyokong emisi sifar.

Toyota sebelum ini memperlihatkan GR Yaris ini dalam pemanduan demonstrasi semasa acara World Rally Championship untuk mengenengahkan enjin turbo 1.6-liter 3-silinder yang telah ditukar kepada hidrogen melalui sistem suntikan khas.

Dalam satu video yang dimuatnaik ke Instagram, Rowan Atkinson mengulas akan keyakinannya terhadap kenderaan hidrogen.

Menurut pelakon dengan kelulusan ijazah kejuruteraan itu, kedua-dua kenderaan (enjin pembakaran dalaman dan hidrogen) boleh menjadi alternatif terhadap kenderaan elektrik (EV).

“Kerana itulah saya berada di sini hari ini, untuk menyokong matlamat membuka mind akita tentang bagaimana kita memacu kenderaan di masa depan,” katanya dalam acara yang disiarkan secara langsung itu.

“Saya rasa khasnya untuk sukan permotoran, kereta lumba elektrik adalah sedikit susah memandangkan ia berbunyi seperti mesin basuh dalam mod ‘spin’.

“Ianya sukar tetapi ramai yang sedang cuba mengekalkan emosi (bunyi enjin) yang mana hanya kereta enjin pembakaran dalaman boleh berikan.

Tambahnya, “Mungkin kita akan membiasakan diri dengan kereta lumba elektrik dan menyukainya, tetapi buat masa ini, ada sekumpulan pembeli yang tidak begitu mahukannya.”

Atkinson – bintang dalam Mr Bean dan Johnny English – dikenali sebagai seorang peminat kereta. Beliau sebelum ini pernah memiliki McLaren F1, Lancia Delta Integrale HF, dan Honda NSX. Antara koleksinya pada masa ini termasuklah Toyota GR Yaris standard berkuasa petrol.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved