fbpx

Toyota GR Yaris H2 – Hot hatch prestasi tinggi dengan kuasa hidrogen!

toyota gr yaris h2 kf3 03

TOYOTA merupakan antara peneraju kenderaan elektrik sel bahan api (FCEV) hidrogen menerusi model Mirai yang dijual di pasaran-pasaran utama dunia seperti Jepun, Amerika Syarikat dan Eropah.

Namun, syarikat itu percaya bahawa selain itu motor elektrik, hidrogen juga mempunyai potensi untuk digunakan sebagai bahan bakar utama dalam enjin pembakaran dalaman.

Bagi membuktikannya, Toyota baru-baru ini memperkenalkan sebuah GR Yaris konsep yang dikuasakan oleh enjin pembakaran hidrogen.

Dikenali secara rasmi sebagai GR Yaris H2, hot hatch itu mempunyai enjin G16E-GTS 1.6-liter turbo tiga silinder yang sama dengan GR Yaris standard, namun dengan sistem bekalan bahan api dan suntikan yang telah diubahsuai supaya sesuai dengan hidrogen.

Walapun GR Yaris H2 dan Mirai kedua-duanya menggunakan hidrogen, Mirai bergantung pada tindak balas kimia antara hidrogen dengan oksigen untuk menjana tenaga bagi memacu motor elektriknya, manakala GR Yaris H2 ini, seperti yang diperkatakan, dikuasakan oleh enjin pembakaran dalaman dengan hidrogen sebagai bahan apinya.

Toyota mendakwa bahawa hidrogen terbakar pada kadar yang lebih cepat jika dibandingkan dengan petrol.

Ini secara tidak langsung menjadikan enjin itu lebih responsif dan lebih mesra alam. Pada masa yang sama, ia juga mengekalkan bunyi bagi terus menjadikan pemanduan lebih mengujakan – sesuatu yang tidak boleh dilakukan oleh Mirai.

Tambah syarikat itu lagi, enjin tersebut tidak 100 peratus bebas emisi kerana ia masih melepaskan sedikit gas CO2 dan NOX yang terhasil semasa operasi, namun tahap pencemaran yang dihasilkan berkali ganda lebih rendah jika dibandingkan berbanding enjin petrol.

Perincian teknikal mengenai enjin tersebut seperti kuasa dan tork, serta angka prestasinya tidak didedahkan, namun memandangkan ia pernah digunakan pada sebuah kereta lumba, ia pastinya cukup berkuasa.

Ya, enjin hidrogen yang sama sebenarnya pernah digunakan pada sebuah Corolla Sport yang telah bertanding dalam siri perlumbaan endurance Super Taikyu di Jepun sejak Mei lalu. Apa yang menarik, ia pernah dikemudi sendiri oleh Presiden Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda.

Walaupun potensinya sudah terbukti di arena sukan permotoran, Toyota berkata bahawa teknologi enjin pembakaran hidrogen ini masih lagi dalam fasa pembangunan konsep dan eksperimentasi dan masih belum sedia untuk dikomersilkan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved