fbpx

Hampir separuh Toyota GR Supra yang terjual di AS adalah manual!

toyota supra manual thumb

HAMPIR separuh dari Toyota GR Supra 2023 yang terjual di Amerika Syarikat (AS) adalah dari unit dengan kotak gear manual. Perkara ini diberitahu oleh jurucakap Toyota kepada Road & Track.

Sebanyak 1,216 unit GR Supra yang terjual sejak model 2023 dilancarkan adalah dengan model tiga-pedal, bersamaan 43 peratus.

GR Supra yang mula dilancarkan pada 2019 tidak datang dengan pilihan manual, sebaliknya hanya dengan automatik 8-kelajuan. Tetapi para peminat telah menyuarakan kehendak mereka yang mahukan kotak gear untuk pemandu sejati.

Kotak gear yang digunakan ialah unit manual 6-kelajuan (6MT) dari BMW 3-Series tetapi nisbah gear dari M3, menurut jurutera Toyota. Linkage dan tombol gear adalah baharu, dan Toyota membangunkan sendiri perisian rev-matching iMT.

Enjin dikongsi dengan model automatik, iaitu 3.0-liter 6-silinder sebaris dengan output 388hp dan 500Nm tork. Konsol tengah pula telah direka semula untuk memuatkan kotak gear itu. Selain itu, nisbah gear akhir dinaikkan dari 3.15 kepada 3.46.

Kami amat teruja dengan berita sebegini, menunjukkan Toyota mendengar kata peminat dan para penggiat kereta. Hal ini juga sama dengan Porsche yang menurut kehendak peminat mereka yang mahukan pilihan manual dalam model prestasi seperti 911 GT3 dan Cayman GT4.

Buat peminat pula, mereka benar-benar beli kereta sebegini, bukan sekadar sembang “Save the manuals” atau “Real men drive three-pedals”. Diharapkan lebih banyak model sports bertransmisi manual dengan harga mampu milik memasuki pasaran Malaysia.

Lihatkan Ulasan (2)
  • Whenn I origiinally commented I appear to hqve clicked thee -Notify
    mee wen neww coments arre added- checkvox and now eahh time a comment is addded I recdeive
    4 emais wjth thee exact samke comment. Is there an easyy method youu are ahle to emove mme from that service?
    Appreciate it!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved