fbpx

BMW Group Malaysia buka fasiliti pengecasan EV awam pertama di Sabah

03. Regas Premium Sabah Unveils First Public EV Charging Facility in the Land Below the Wind

REGAS Premium Sabah, yang merupakan wakil pengedar bertauliah BMW Group Malaysia sejak 2018, telah melancarkan fasiliti pengecasan kenderaan elektrik (EV) awam yang pertama di negeri itu.

Pelancaran fasiliti ini mencerminkan komitmen Regas Premium Sabah dalam merintis solusi-solusi mobiliti elektrik di negeri tersebut, sejajar dengan dengan pelan perluasan infrastruktur pengecasan BMW Group Malaysia untuk seluruh negara.

Fasiliti pengecasan baharu itu terletak di ruang parkir bawah tanah T1 @ Bundusan, Jalan Bundusan, Taman Cemerlang, Kota Kinabalu. Ia menampilkan dua lot dengan keupayaan pengecasan AC 11 kWj yang dibangunkan dengan kerjasama JomCharge.

Untuk kemudahan para pemilik EV di negeri itu, fasiliti pengecasan tersebut kini dibuka 24 jam sehari, dengan kadar standard bernilai RM6 sejam.

Menurut BMW Group Malaysia, fasiliti ini merupakan satu permulaan bagi visi Regas Premium Sabah yang
lebih besar untuk meluaskan infrastruktur pengecasan EV di seluruh rantau ini.

Syarikat itu merancang untuk meningkatkan aksesibiliti ke atas kemudahan pengecasan EV di seluruh pelosok negeri Sabah, dengan tumpuan terhadap lokasi-lokasi seperti Tawau yang menjadi sebahagian daripada pelan perluasan yang telah dijadualkan.

 

Setakat ini, BMW Group Malaysia telah menyediakan lebih daripada 1,000 buah fasiliti pengecasan dalam rangkaiannya.

Akses ke atas lebih 400 daripada fasiliti ini disediakan menerusi usaha sama dengan ChargEV dan Yinson Greentech, manakala usaha sama dengan JomCharge membekalkan akses ke atas lebih 100 buah fasiliti pengecasan.

Usaha sama dengan Gentari memberikan akses kepada lebih 150 buah fasiliti dan tidak cukup dengan itu, sekitar 160 buah fasiliti adalah daripada rakan-rakan baharu seperti Shell Recharge dengan ParkEasy, ChargeN’Go, ChargeSini, Go To-U dan FlexiParking.

Lebih daripada 100 buah fasiliti pengecasan BMW i dan MINI juga disediakan di kebanyakan pusat pengedaran yang bertauliah, di samping lokasi-lokasi para rakan kongsi di serata negara, dan banyak lagi yang akan menyusul melalui pelan perluasan infrastruktur yang telah disasarkan untuk tahun hadapan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved