fbpx

Honda akhirnya mempunyai enjin VTEC V8

Honda BF350 Sea Born Digital 020

YA, seperti tajuk di atas, Honda telah menghasilkan enjin VTEC V8 pertamanya. Enjin ini mempunyai sesaran 5.0 liter dan mampu menghamburkan sehingga 350 hp.

Namun, sebelum anda memasang angan-angan untuk ‘menyalin’ enjin ini ke dalam Civic Dolphin anda, ketahuilah bahawa enjin yang dimaksudkan itu adalah enjin sangkut untuk kegunaan marin sahaja.

Enjin yang dikenali sebagai BF350 itu diperkenalkan secara rasmi kepada umum di Genoa International Boat Show baru-baru ini.

Walaupun mempunyai lapan silinder, BF350 mempunyai reka bentuk yang langsing. Ia boleh didapati dalam dua warna iaitu Aquamarine Silver atau Grand Prix White, kedua-duanya didatangkan dengan logo 3D yang disadur krom.

Sebaik sahaja dihidupkan, enjin itu akan memasuki mod BLAST (Boosted Low Speed Torque) yang boleh memberikan pecutan berkuasa dengan segera.

Apabila bot bergerak pada kelajuan tetap, mod ECOmo akan diaktifkan bagi mengurangkan penggunaan bahan api. Sudah tentu, VTEC akan meningkatkan kuasa puncak apabila kuasa tambahan diperlukan.

Untuk memudahkan pengguna, BF350 juga didatangkan dengan beberapa ciri pintar termasuk Cruise Control, Tilt Limit dan Trim Support.

Turut disertakan adalah alat kawalan khas yang mempunyai panel multifungsi dengan lima butang intuitif dan penunjuk posisi neutral. Dengan alat kawalan ini, pemilik boleh sehingga empat buah enjin sekali gus.

Menurut laporan, enjin ini akan memasuki pasaran bermula awal 2024. Harga masih belum diumumkan.

Seteru utama Honda iaitu Yamaha juga mempunyai enjin sangkut V8 XTO Offshore bersesaran 5.6 liter yang boleh didapati dalam versi 425 hp atau 450 hp.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved