fbpx

Lexus LBX diacah – Toyota Yaris Cross versi mewah?

Lexus LBX Teaser 01

BUAT masa ini, model terkecil dalam barisan Lexus ialah UX, iaitu sebuah crossover yang menggunakan platform GA-C serta beberapa model Toyota seperti C-HR dan Corolla Cross.

Namun, ini mungkin berubah tidak lama lagi dengan kehadiran model serba baharu yang dikenali sebagai Lexus LBX.

Spesifikasi mengenai model ini masih belum diumumkan namun media antarabangsa melaporkan bahawa ia akan berkongsi platform GA-B dengan Yaris Cross.

Toyota Yaris Cross (Eropah)

Perkara ini tidak mustahil memandangkan Lexus masih belum mempunyai penawarannya yang tersendiri dalam segmen B.

Bukan itu sahaja, penggunaan huruf ‘X’ pada namanya secara tidak langsung mengesahkan bahawa model misteri ini adalah sebuah crossover atau SUV.

‘LB’ masih belum pernah digunakan oleh mana-mana model keluaran Lexus sebelum ini, namun ini mungkin merujuk kepada platform GA-B yang digunakan dan juga pasaran yang disasarkan iaitu pasaran segmen B.

Jika benar, LBX berkemungkinan besar akan ditawarkan dengan trenkuasa hibrid yang sama seperti Yaris Cross yang terdiri daripada enjin petrol 1.5-liter, sebuah motor elektrik kecil dan transmisi jenis CVT.

Dari segi reka bentuk pula, gambar-gambar teaser rasmi yang disiarkan menunjukkan LBX mempunyai elemen-elemen tipikal Lexus seperti gril honeycomb seperti RX baharu, lampu nyalaan siang berbentuk anak panah dan jalur lampu LED melintang di belakang.

Apa-apa pun, kita tunggu kemunculan sulung LBX pada 5 Jun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved