fbpx

Toyota Yaris Cross GR Sport diperkenalkan untuk pasaran Eropah

Toyota Yaris Cross GR Sport 01

DIPERKENALKAN buat pertama kali pada 2021, Yaris Cross telah menjadi antara model Toyota paling laris di Eropah dengan jualan mencecah 77,000 unit setakat separuh pertama 2021.

Kini, syarikat itu berharap untuk terus memacu jualan SUV segmen B itu menerusi pengenalan varian baharu iaitu Yaris Cross GR Sport. Walaupun bukan jentera Gazoo Racing sepenuhnya seperti GR Yaris atau GR Corolla, model ini tampil dengan beberapa penambahbaikan yang menjadikannya lebih mengujakan.

Untuk bahagian luaran, Yaris Cross GR Sport boleh dibezakan dengan varian standard menerusi kemasan mesh berwarna piano black pada gril, diffuser belakang baharu, lencana GR pada bahagian depan dan belakang serta rim aloi 10-spoke berukuran 18 inci.

Ia didatangkan dalam warna signatur Dynamic Grey dan pelanggan juga boleh mendapatkan skema warna dwi-tona dengan bumbung dan tiang berwarna hitam.

Di dalam, tempat duduk sport pada bahagian depan kini dibalut upholsteri berwarna kelabu dengan jahitan kontras merah, yang turut diaplikasikan pada stereng dan tuil gear. Sebagai alternatif, pelanggan boleh menaikkan seri kabin dengan memilih upholsteri Ultrasuede hitam yang ditawarkan sebagai opsyen.

Logo GR ditampilkan pada perehat kepala tempat duduk depan, butang penghidup enjin, panel meter dan stereng. Turut disertakan adalah trim perak gunmetal bagi menghiasi pintu dan panel instrumen.

Namun sayangnya, tiada sebarang naik taraf untuk trenkuasa. Yaris Cross GR Sport akan ditawarkan dengan enjin hibrid 1.5-liter tiga silinder Dynamic Force yang menjana 116 hp. Sebagai model flagship, ia juga didatangkan dengan pendingin hawa dwi zon, pemanas tempat duduk depan dan pakej keselamatan aktif dan bantuan pemandu Toyota T-Mate.

Menurut Toyota, tempahan untuk model ini akan dibuka pada suku ketiga tahun ini. Bagaimanapun, harga tidak dinyatakan.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved