fbpx

Hyundai Exter dengan saiz Ativa dilancar untuk India, RM32k sahaja

hyundai exter 2023 04

CROSSOVER paling kecil Hyundai yang ada di pasaran Malaysia ialah Kona yang hadir dengan enjin 2.0 naturally-aspirated, 1.6 turbo, dan EV. Tetapi di India, terdapat model SUV yang lebih kecil iaitu Exter.

Ia menampilkan rekaan kompak dan berkotak berserta imej rugged dengan cladding plastik di sekeliling badan dan skid plate depan. Warna utamanya ialah Ranger Khaki yang disulami dengan kemasan hitam di atas termasuklah rel bumbung.

Crossover terbaharu Hyundai ini mempunyai panjang kurang empat meter, dan diposisikan di bawah Venue yang juga dijual di India.

Dari beberapa imej yang tersiar, dapat dilihat Hyundai Exter dilengkapi dengan lampu DRL LED berbentuk-H, dan lampu utama petak yang mengapit gril di tengah. Yang agak janggal ialah, namanya dieja di bampar depan, di bawah kemasan hitam yang menghubungkan dua DRL.

Kita belum dapat melihat rupa belakang Exter buat masa ini, tetapi yang jelas ia mempunyai tiang belakang bertekstur. Crossover segmen-A ini juga mendapat ruang tingkap yang besar dan rim aloi dwi-tona.

Untuk enjin, Hyundai India berkata Exter 2023 akan didatangkan dengan unit 1.2-liter petrol yang digandingkan dengan kotak gear manual 5-kelajuan atau AMT. Terdapat juga 1.2-liter yang boleh diisi dengan CNG (gas asli termampat), juga dengan manual 5-kelajuan.

Jualan dijangka bermula pertengahan tahun ini, dengan pilihan varian EX, S, SX, SX(O) , dan SX(O) Connect. Harga pula sekitar 600,000 Rupee (RM32,523), menjadikannya kira-kira 20 peratus dari harga Kona dan Creta di sini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved