fbpx

Hyundai Creta dilancarkan di Malaysia – RM149,888

Hyundai Creta pelancaran 01

PESAING terbaru dalam pasaran SUV segmen B iaitu Hyundai Creta telah pun dilancarkan di Malaysia oleh Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) selaku pengedar rasmi jenama itu.

Untuk pasaran tempatan, Creta ditawarkan dalam satu varian sahaja iaitu Plus, dengan harga bermula dari RM149,888. Apa yang menarik, 150 pembeli pertama akan mendapat pakej waranti lanjutan selama 5 tahun/300,000 km dan pakej servis percuma selama 3 tahun/50,000 km.

Saiz Creta sedikit lebih besar jika dibandingkan dengan satu lagi SUV segmen B dalam barisan HSDM iaitu Kona. Ia mempunyai ukuran panjang 4,315 mm, lebar 1,790 mm, tinggi 1,630 mm dan tapak roda 2,610 mm.

Model ini menampilkan ‘wajah’ Parametric Jewel seperti Tucson, di mana lampu nyalaan siang LED digabungkan dengan gril. Lampu projektor LED pula diletakkan pada bahagian kiri dan kanan bampar.

 

Varian Plus didatangkan dengan rim 17 inci, serta lima pilihan warna iaitu Dragon Red Pearl, Galaxy Blue Pearl, Titan Grey Metallic, Midnight Black Pearl dan Creamy White Pearl.

Masuk ke dalam, anda akan menemui upholsteri fabrik serba hitam pada tempat duduk dan kemasan kulit pada stereng dan tombol gear.

Kelengkapan yang disertakan termasuklah kluster instrumen TFT LCD berukuran 10.25 inci, skrin sentuh sistem infohibur 8 inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto wayarles, ciri pengecaman suara, pendingin hawa automatik dengan corong belakang, Keyless Entry dan brek parkir elektronik dengan Auto Hold.

Creta menampilkan ruang but sebesar 416 liter, atau 1,384 liter jika tempat duduk belakang dibaringkan.

Untuk trenkuasa pula, ia hadir dengan enjin petrol Smartstream G 1.5-liter empat silinder yang menghasilkan 115 PS pada 6,300 rpm dan 144 Nm tork pada 4,500 rpm. Ia dipadankan dengan Intelligent Variable Transmission (IVT) yang memacu roda hadapan.

Pemandu boleh memilih daripada empat mod pemanduan yang disediakan (Eco, Normal, Sport dan Smart) dengan menggunakan tombol pada konsol tengah.

Dari segi keselamatan, Creta mempunyai enam beg udara serta sistem Hyundai SmartSense yang merangkumi Forward and Blind Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Lane Following Assist, Leading Vehicle Departure Alert, Rear Cross Traffic Collision-Avoidance Assist, Safe Exit Warning dan High Beam Assist.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved