fbpx

Bukan gurauan! Honda Integra dilancar di China, rupanya Civic yang lebih sporti

honda integra civic china 2021 10

BERITA ini mulanya buatkan penulis terkejut dan cemas. Mana mungkin kami tertinggal berita jika benar Honda Integra yang baharu dilancarkan.

Rupanya Integra yang dilancarkan di China ini merupakan Honda Civic tetapi versi yang lebih sporti. Ya, Honda beberapa bulan lepas ada mengesahkan mereka akan ‘menghidupkan’ semula Integra, dan gambaran hatchback legenda itu dilakar dengan terperinci oleh seorang peminat pada Ogos.

Namun kereta yang kita bincangkan hari ini agak memeningkan sedikit. Ia berasal dari Civic generasi ke-11 baharu, tetapi direka semula agar lebih sporti untuk pasaran China dan kemudian diberikan nama Integra.

Dibangunkan oleh Guangqi Honda di China, Integra ini akan dipasang di Guangzhou, manakala model asasnya Civic akan dipasang di kilang Wuhan (ya, Wuhan yang itu) di bawah operasi Dongfeng Honda.

Kedua-dua model hampir sama dari segi rupa, tetapi Integra ini mendapat lampu LED matriks lebih nipis berserta gril lebih besar. Di belakang pula, lampu LED nampak lebih tajam dan lebih kecil.

Ia juga mendapat dua muncung ekzos, diffuser dan spoiler nipis di belakang, memberikannya sedikit imej sporti sebuah Integra. Model ini juga mendapat dua warna khas iaitu Emerald Blue dan Fiery Yellow yang tiada pada Civic biasa, manakala pilihan rim sehingga 18-inci.

Tiada sebarang gambar bahagian dalaman pada masa artikel ini ditulis, tetapi kami jangkakan rupa binaannya tidak banyak berbeza dari Civic.

Enjin juga masih misteri, tetapi bahagian belakang ada tertulis “240 Turbo” yang menunjukkan 240Nm, output yang sama dihasilkan oleh enjin 1.5-liter turbo 4-silinder pada Civic. Enjin ini juga menjana 180hp, dan kuasa dihantar ke roda depan menggunakan kotak gear manual 6-kelajuan (sama seperti Civic).

Honda Integra ini akan dijual sebelum hujung tahun. Sementara itu, Honda atau Acura Integra sebenar juga dijangkakan akan didedah pada 2022.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved