fbpx

Honda Integra Type-R 2022 dilakar – 2.4 iVTEC, 276hp, 8,600rpm

lakaran honda integra thumb 01

HONDA Integra Type-R antara salah sebuah jentera legenda yang meninggalkan kesan mendalam di kalangan peminat. Ianya dikatakan sebuah kereta pacuan roda-depan (FWD) dengan pengendalian terbaik pada masa itu.

Seorang peminat tegar Integra Type-R, Jordan Rubinstein-Towler yang juga seorang pereka telah melakar semula DC2 untuk tahun 2022. Lakaran itu menggambarkan Integra Type-R dengan nadi 2.4-liter i-VTEC berkuasa 276hp dan mampu rev sehingga 8,600rpm!

Gambar: Instagram – Jordan Rubinstein-Towler

Sebenarnya dalam era janaan turbo masa kini, amat jarang untuk pengeluar menghasilkan enjin dengan kemampuan rev melebihi 8,000rpm. Jika Integra dengan resipi ini menjadi realiti, pasti lazat untuk memerah kuasa enjinnya.

Gambar: Instagram – Jordan Rubinstein-Towler

Rubinstein juga berkongsi perincian lain untuk lakarannya iaitu rim Enkei, tayar semi-slick Bridgestone Potenza, dan paling menarik, kotak gearnya tidak menggunakan DCT atau automatik, sebaliknya manual 6-kelajuan. Tombol gear juga menggunakan rekaan klasik Honda Type-R dengan krom/aluminium berkilat.

Stereng pula tetap dengan rekabentuk yang menjadi identiti Type-R iaitu rekaan ringkas dan sporti. Tetapi dapat dilihat tombol seperti untuk pilihan mod pemanduan, serta butang merah untuk penghidup enjin.

Menarik? Tetapi ini hanyalah lakaran dan Honda buat masa ini belum ada perancangan menghasilkan Integra Type-R generasi baharu. Kereta prestasi yang boleh kita jangkakan dari Honda ialah Civic Type-R serba baharu yang bakal dilancar hujung 2021 atau awal tahun depan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved