fbpx

Toyota Yaris GR-Sport diperkenal untuk Indonesia, ada transmisi manual 5-kelajuan!

toyota yaris gr-sport 2021 thumb

TOYOTA Astra Motor (TAM) di Indonesia nampaknya semakin rancak menambah rangkaian GR Sport mereka, antaranya Ayga. Terbaharu, TAM memeperkenalkan Yaris dengan ‘perisa’ GR-Sport.

Tapi jangan disamakan Yaris ini dengan GR Yaris ya! Ini Yaris biasa iaitu kembar kepada Vios, cuma diberikan gaya badan sporti.

Terdapat empat varian Yaris GR-Sport, dan julat harga dari 268.8 juta Rupiah (RM79k) untuk 1.5 S MT hingga 284 juta Rupiah (RM83k) untuk 1.5 S CVT. Anda nampak apa yang kami nampak? Ya, Yaris GR-Sport ditawarkan dengan kotak gear manual!

Semua Yaris GR-Sport dipacu oleh enjin 1.5-liter Dual VVT-i, berkuasa 10PS pada 6,000rpm dan 140Nm tork pada 4,200rpm. Kotak gear manual menawarkan 5-kelajuan, manakala automatik CVT dengan 7-kelajuan maya.

Dari segi rupa, Yaris GR-Sport tampil sporti dengan kit badan yang merangkumi lip depan dan belakang, diffuser, spoiler bumbung, dan skirt tepi. Rim 16-inci dibekalkan standard, dan tujuh warna ditawarkan iaitu Citrus Mica, Orange, Red Mica, Grey, Silver, Super White, dan Attitude Black Mica.

Di bahagian dalam pula, Yaris ini dilengkapi roda stereng balutan kulit, tempat duduk fabrik, perehat tangan tengah, dan panel pintu dengan kemasan kontra. Unit infotainment ialah sama dengan yaris biasa, iaitu paparan sesentuh 7-inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto.

Ciri keselamatan terdiri dari VSC, Hill-Start Assist, ABS dengan EBD dan Brake Assist, ISOFIX, dan tujuh beg udara. Yaris GR-Sport juga mendapat ciri keselamatan maju seperti Pre-Collision System, Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Alert, 3D Panoramic View Monitor, Blind Spot Monitor, Rear Cross-Traffic Alert, Digital Video Recorder dan Vehicle Telematics System (VTS).

Semua gambar oleh: Toyota Astra Motor

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved