fbpx

Perihal panaskan enjin, adakah anda buat dengan betul?

panas enjin 01

ISU panaskan enjin ini telah diperdebatkan berkurun lamanya, dari sembang kedai kopi, semasa lepak TT, hinggalah dalam forum internet dan Group Facebook.

Kenapa perlu panaskan enjin? Sekadar ikut-ikutan atau ada fungsi sebenar? Kami akan cuba jelaskan dengan penerangan mudah serta kaitkan dengan beberapa situasi yang biasa kita hadapi.

Memanaskan enjin sebenarnya suatu amalan sejak zaman 30 hingga 40 tahun dahulu, dimana enjin jenis karburator menggunakan choke bagi mencampurkan udara dan petrol untuk pembakaran.

Semasa sejuk, petrol tidak meruap, karburator tidak mempunyai pengesan suhu jadi ia tidak dapat melaraskan pembakaran cekap dan sempurna, lebih banyak bahan api digunakan pada masa ini. Maka sebab itu enjin perlu dipanaskan terlebih dahulu sebelum dipandu.

Bagi kereta moden yang kebanyakan kita pandu hari ini, enjinnya telah dilengkapi dengan pengesan untuk mengira nisbah campuran udara dan petrol dengan tepat. Ia akan melaras nisbah campuran ini juga bergantung kepada suhu.

Jadi, semasa sejuk, enjin dengan suntikan bahan api elektronik akan memasukkan lebih bahan api (burning rich) agar pembakaran tetap sempurna sehingga enjin mencapai suhu ideal. Proses ini jauh lebih cepat berbanding enjin lama dengan sistem karburator.

Perlu tunggu berapa minit sebelum pandu?

Jawapan mudah; hidupkan enjin, tunggu beberapa ketika sahaja, terus pandu. Ya, anda sebenarnya tak perlu tunggu sehingga 15 atau 20 minit untuk panaskan enjin. Bazir minyak sahaja.

Anda poket tebal tak kisah dengan duit minyak? Baik, seorang jurutera mekanikal dari Argonne National Laboratory pernah melaporkan bahawa bahan api (petrol) merupakan pelarut, dan ia boleh menipiskan minyak enjin pada dinding silinder jika enjin dibiarkan melahu (idle) dalam tempoh yang lama.

Anda sendiri faham, jika minyak kurang dalam dinding silinder, akan berlaku lebih geseran, dan pelbagai komponen boleh rosak atau pendek jangka hayatnya jika kita memanaskan enjin terlalu lama.

Menurut sorang wakil Volvo yang melakukan ujian cuaca sejuk di Artik, katanya, kereta baharu tidak perlu dipanaskan enjinnya. “Paling baik ialah hidupkan enjin beberapa saat untuk ada tekanan bahan api, dan terus pandu seperti biasa,” katanya.

Tapi jangan pula hidupkan enjin dan terus tekan pedal rapat ke lantai. Selepas kira-kira 20 atau 30 saat hidupkan enjin di waktu pagi, anda boleh terus pandu perlahan-lahan keluar taman perumahan, lalu beberapa simpang sebelum pecut di jalan utama.

Kalau kereta tinggal lama, macam mana pula?

Ada masa kita tinggalkan sesebuah kereta itu tidak dipandu untuk tempoh masa yang lama, tidak kiralah apa sebab pun. Ini juga akan timbul persoalan panaskan enjin, iaitu hidupkan sebentar sebelum tinggalkan semula kereta itu.

Tapi, bagaimana cara betul untuk panaskan enjin, hidupkan dan biar idle 10 minit?

Jawapannya, cara di atas tidak tepat. Jika anda ada kereta yang jarang dipandu, untuk panaskan enjin sekali-sekala, cara terbaik ialah hidupkan enjin, dan bawa keluar rumah dan dipandu perlahan-lahan di kawasan sekitar. Tidak perlu lama. 10 atau 15 minit sudah cukup.

Cara ini lebih baik kerana bukan hanya komponen enjin dapat bergerak, tetapi bendalir dan minyak dalam sistem transmisi juga dapat bergerak ke seluruh kawasan, begitu juga tayar dan gandar, semuanya bergerak. Maka gris dan minyak pelincir dapat diratakan.

Berbalik kepada awal artikel tadi, jika kita sekadar panaskan enjin dengan duduk setempat, cara ini kurang berkesan malah boleh merisikokan beberapa komponen.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved