fbpx

Proton X90 berasap, adakah berpunca dari bateri hibrid?

Proton X90 berasap 01

KEMASKINI: Proton telah mengeluarkan kenyataan mengatakan unit yang terbakar itu kini sedang berada dalam simpanannya untuk tujuan siasatan. Syarikat automotif nasional itu turut menegaskan bahawa tiada sebarang insiden letupan yang disebabkan oleh bateri sistem mild hybrid pada model berkenaan.

SAYA pasti anda sudah melihat satu rakaman video yang memaparkan sebuah Proton X90 berasap pada bahagian bonet.

Sehingga artikel ini ditulis, punca kejadian masih belum diketahui dan pihak Proton pastinya sedang bertungkus-lumus menyiasat kes ini sebelum mengeluarkan kenyataan rasmi.

Walau bagaimanapun, jika dilihat ruang komen, rata-rata netizen mengatakan kejadian itu berpunca dari bateri sistem hibrid yang terbakar atau meletup.

Jika melihat video yang tular itu, tekaan itu mungkin ada betulnya kerana bateri lithium-ion untuk sistem mild-hybrid X90 memang terletak di bawah lantai bonet.

Malah, panel tiang D yang telah cair juga boleh dianggap sebagai satu petanda yang kebakaran atau letupan berpunca dari situ.

Namun, izinkan saya memberi nasihat kepada netizen agar tidak membuat sebarang spekulasi yang boleh menimbulkan kekeliruan atau kegusaran terutamanya di kalangan pemilik X90. Tunggu sahaja penjelasan rasmi dari pihak Proton.

Untuk pengetahuan anda, X90 dikuasakan oleh gabungan enjin 1.5-liter TGDi dan sistem Sinergi Motor Elektrik (EMS) 48V.

Sistem itu merangkumi enam komponen utama iaitu motor Belt-Starter Generator (BSG) 48V, penukar DCDC, bateri litium-ion, sistem pengurusan bateri, sistem brek pemulihan dan sistem kawalan modul hibrid.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved