fbpx

Tiada letupan dari bateri hibrid 48v X90 – Proton

Proton_x90_0157

PROTON telah mengeluarkan kenyataan bahawa unit yang terbakar itu kini sedang berada dalam simpanannya untuk tujuan siasatan.

Syarikat automotif nasional itu turut menegaskan bahawa tiada sebarang insiden letupan yang disebabkan oleh bateri sistem mild hybrid pada model berkenaan.

Kenyataan itu dibuat susulan video yang tersebar di media sosial menunjukkan sebuah Proton X90 berasap di bahagian but dipercayai terbakar.

“Kami mengesahkan insiden itu, dan kenderaan tersebut kini dalam simpanan kami. Pasukan kami akan menjalankan siasatan menyeluruh dan berhubung terus dengan pihak berkuasa berkaitan untuk menentukan punca insiden,” tulis kenyataan itu.

“Kami juga ingin menegaskan tiada letupan disebabkan bateri mild hybrid 48v Proton X90 berkenaan. Kami faham kerisauan orang awam dan memohon kerjasama agar tidak membuat sebarang spekulasi dan menekankan bahawa siasatan sedang berjalan.

“Di Proton, kualiti serta keselematan produk kami menjadi keutamaan, dan kami ingin memberi jaminan kepada pengguna bahawa semua model Proton dibangunkan menepati piawaian tertinggi dan setiap unit melalui pemeriksaan kualiti dan keselamatan ketat sebelum diserahkan kepada pelanggan.”

Kami akan kemas kini lagi perkembangan isu ini sebaik sahaja kami dapat maklumat lanjut dari pihak Proton.

X90 merupakan model terkini ditawarkan pengeluar nasional itu, yang merupakan sebuah SUV segmen-D tujuh tempat duduk.

Ia ditawarkan dengan empat varian, dan harga bermula RM123,800 untuk varian Standard hingga RM152,800 untuk Flagship.

Setiap X90 dikuasakan oleh enjin 1.5-liter turbo TGDi seperti terdapat pada X70 dan X50, tetapi enjin ini mendapat padanan Electric Motor Synergy (EMS) 48volt, iaitu suatu sistem mild hybrid.

Kami juga telah pandu uji SUV ini, anda boleh baca laporan kami di sini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved