fbpx

Hyundai Ioniq 5 N NPX1 tampil lebih garang dengan komponen karbon

Hyundai Ioniq 5 N NPX1 01

ACARA Tokyo Auto Salon 2024 yang berlangsung baru-baru ini menyaksikan Hyundai membawa sebuah kereta konsep yang dikenali sebagai Ioniq 5 N NPX1.

Model ini menggunakan Ioniq 5 N yang diperkenalkan pada tahun lalu sebagai asas namun apa yang lebih menarik, ia juga tampil dengan pelbagai kelengkapan daripada katalog N Performance Parts.

Ini kerana seperti model-model ICE seperti Elantra N, 130 N dan i20 N, divisyen Hyundai N merancang untuk menawarkan komponen talaan khas untuk model-model elektrik N seperti Ioniq 5 N.

Menurut Hyundai, komponen-komponen N ini akan ditawarkan kepada pasaran dalam masa terdekat. Ia termasuk komponen-komponen aerodinamik seperti splitter hadapan, skirt sisi, diffuser belakang dan spoiler yang diperbuat daripada karbon.

Bukan itu sahaja, Ioniq 5 N NPX1 turut menggayakan rim karbon hibrid ringan, pad brek berprestasi tinggi dengan angkup berwarna biru muda dan juga set gegelung yang lebih rendah.

Gambar ruang kabin tidak didedahkan namun menurut syarikat itu, ia telah dipertingkatkan menerusi penggunaan material Alcantara dan kerusi bucket.

Tidak pasti sama ada model konsep NPX1 ini telah diberikan naik taraf prestasi namun berkemungkinan besar ia kekal dengan trenkuasa standard iaitu sepasang motor elektrik yang menjana 609 PS dan 740 Nm.

Dengan fungsi N Grin Boost, yang meningkatkan kuasa kepada 650 PS dan 770 Nm selama 10 saat, ia boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam masa 3.4 saat. Tanpa NGB, masa pecutan tersebut bertambah sebanyak 0.1 saat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved