fbpx

MAN catat pertumbuhan ketara pada 2023 – jualan bas, trak, van meningkat

man bas trak lori 2023 04

PENGELUAR kenderaan komersial MAN Truck & Bus mencapai pertumbuhan jualan yang ketara dalam seluruh rangkaian produk pada tahun kewangan 2023.

Secara keseluruhan, syarikat kenderaan komersial itu berjaya menyerah sekitar 116,000 kenderaan. Ini merupakan peningkatan sebanyak 37 peratus berbanding 2022, walaupun masih terjejas dengan kesesakan bekalan dan penurunan permintaan disebabkan pandemik.

Perniagaan enjin luaran adalah terbaik dalam sejarahnya selepas 2014. Dari 11,600 yang terjual, lebih separuh daripadanya kepada pelanggan dalam sektor pertanian – untuk digunakan dalam traktor atau penuai gabungan.

Jualan trak meningkat sebanyak 44 peratus kepada sekitar 83,700 unit berbanding tahun sebelumnya. Jualan bas juga meningkat sebanyak 19 peratus kepada sekitar 5,700 unit.

Semua segmen mencatat pertumbuhan kukuh, dengan pasaran bas dan koc khususnya, yang telah dengan ketara. Jualan koc meningkat lebih daripada dua kali ganda kepada lebih 1,100 kenderaan.

Memandangkan MAN dapat memenangi tender penting dalam perniagaan bas bandar dan arah aliran ke arah kenderaan elektrik bateri berterusan tanpa henti, jualan bas elektrik meningkat lagi.

Sejumlah 263 bas bandar elektrik telah dijual pada 2022 dan angka ini telah meningkat kepada 771 kenderaan menjelang 2023.

Bersama-sama dengan pelancaran pasaran trak elektrik MAN eTruck pada bulan Oktober, MAN dapat meneruskan strateginya untuk menyahkarbon armada kenderaannya secara sistematik.

Menjelang 2030, separuh daripada semua trak MAN baharu dan kira-kira 90 peratus daripada semua bas bandar baharu akan mempunyai pemacu elektrik bateri. Kerja-kerja juga sedang dijalankan untuk membina koc elektrik masa depan.

Perniagaan van juga meningkat dengan ketara. Sekitar 26,600 van telah diserahkan kepada pelanggan, peningkatan sebanyak 23 peratus.

Friedrich Baumann, Ketua Pegawai Jualan dan Penyelesaian Pelanggan di MAN Truck & Bus SE berkata: “Selepas beberapa tahun yang sangat mencabar, kami kembali ke jalan menuju kejayaan. Kami berjaya memenuhi kehendak pasaran dengan portfolio produk inovatif kami dan perkhidmatan berorientasikan pelanggan.

“Ini merupakan salah satu sebab mengapa kami berjaya mencatat jualan cemerlang pada tahun kewangan 2023.

“Disebabkan prestasi pasukan yang kukuh merentas semua bidang syarikat, kami dapat memenuhi permintaan yang sangat tinggi dengan cara yang terbaik dan menjual lebih banyak kenderaan dan enjin berbanding tahun-tahun sebelum ini.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved