fbpx

Chery Omoda E5 dilancar Mac ini, diguna untuk acara Chery Eco Run

chery omoda e5 preview 30

CHERY Omoda E5 sah bakal dilancarkan pada Mac 2024 depan, menawarkan satu lagi pilihan SUV kompak segmen-B dengan janaan elektrik (EV).

Omoda E5 dilengkapi dengan bateri lithium iron phosphate, yang dikatakan lebih mesra alam. Ianya mempunyai ketumpatan tenaga lebih tinggi untuk lebih penyimpanan, lantas menawarkan jarak pemanduan lebih jauh, menurut Chery.

Menurut Chery lagi, bateri lithium iron phosphate ini mampu mengurangkan kekerapan serta kos penukaran bateri.

SUV ini boleh dipandu sehingga 430km setiap cas. Dengan pengecasan pantas DC, ia boleh dicas antara 30 hingga 80 peratus dalam masa 30 minit sahaja.

Output adalah sekitar 201hp (150kW), Omoda E5 mampu memecut ke 100 dalam 7.8 saat dan Chery mendakwa SUV ini mempunyai kecekapan 15kWh per 100km.

Dari segi rupa, Omoda 5 EV tidak mendapat gril seperti versi petrol, sebaliknya ruang depannya bertutup. Ia juga didatangkan dengan rim aero untuk lebih kecekapan dari segi aerodinamik.

Ciri pemanduan Omoda E5 ini menampilkan fungsi Easy Start-Up, Creep, Pocket Brake, One Pedal Driving, dan AGS Active Air Intake System.

Chery Omoda E5 juga menyokong fungsi V2L iaitu pengecasan perkakasan luaran seperti ketuhar, gril bakar, periuk nasi, malah skuter elektrik.

Chery Malaysia mengumumkan model ini akan ditawarkan dengan tujuh pilihan warna badan dengan tiga warna dalaman.

@engear.tv #Chery #Omoda #E5 Yang Boleh Jadi #Powerbank Besar! #ev #electriccar #suv #engeartv #malaysia #fyp #carsoftiktok #tiktokmalaysia ♬ original sound – Engear TV

Chery Eco Run

Sementara itu, Omoda E5 ini akan digunakan sebagai Lead Car bagi Chery Eco Run yang akan diadakan di Dataran Wawasan Putrajaya pada Ahad, 7 Januari ini.

Membawakan tema “A New Journey To A New Green Life”, acara ini bertepatan dengan mesej perlindungan alam sekitar oleh Chery Omoda E5. Ia dianjurkan oleh Jom Run dan dijangka menarik lebih 3,000 penyertaan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved