fbpx

Cukai jalan digital: Boleh kongsi e-LKM kepada pemandu lain

cukai jalan

KERAJAAN pada Februari 2023 mengumumkan bahawa pemandu tidak lagi wajib mempamerkan Lesen Kenderaan Motor (LKM) pada kenderaan di bawah Seksyen 20 Akta Pengangkutan Jalan.

Walauapun perkara ini disambut baik rata-rata rakyat Malaysia, timbul pula isu bagaimana jika pemandu itu bukan pemilik kenderaan, sebagai contoh kereta sewa. Bagaimana mahu mempamerkan LKM jik diperlukan?

Nampaknya kini kita boleh membuat perkongsian Lesen Kenderaan Motor Digital (e-LKM) atau fungsi baharu iaitu “Kongsi LKM” di aplikasi MyJPJ.

Anthony Loke. Gambar oleh: Malay Mail

Perkara itu diumumkan oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke hari ini. “Melalui fungsi baharu itu pemilik kenderaan boleh berkongsi e-LKM kepada ahli keluarga, rakan-rakan atau individu lain yang dibenarkan oleh pemilik kenderaan,” katanya.

“Pemilik hanya perlu klik nombor plat kenderaan dan seterusnya klik butang ‘Kongsi LKM’ untuk membuat perkongsian e-LKM kepada individu lain.

“Fungsi ini juga mempunyai tempoh had masa perkongsian yang boleh ditetapkan oleh pemilik kenderaan dan mempunyai kod pengaktifan yang perlu diberikan kepada penerima e-LKM tersebut untuk mengaktifkan perkongsian.

“Sistem juga akan menghapuskan rekod perkongsian sekiranya tidak diaktifkan dalam tempoh 24 jam,” tambah Anthony.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved