fbpx

Tesla Supercharger di pusat servis Cyberjaya kini dibuka

tesla supercharger cyberjaya 01

PARA pemilik Tesla di Malaysia kini boleh terus mengecas kenderaan mereka di Tesla Service Centre Cyberjaya. Rangkaian pengecas berprestasi tinggi dengan lapan ruang mengecas itu merupakan lokasi kelima di negara ini. Ini menjadikan jumlah pengecas DC Tesla di negara ini kepada 24 kesemuanya.

Pengecas-pengecas ini terletak betul-betul di ruang masuk Tesla Service Centre iaitu berhadapan dengan Tesla Experience Centre. Empat pengecas adalah DC dengan kapasiti sehingga 250kW, manakala empat lagi adalah pengecas AC berkapasiti 22kW.

Untuk konteks, Supercharger dengan kapasiti 250kW mampu memberikan jarak pemanduan 282km untuk Model 3 dalam masa cuma 15 minit.

Di Malaysia, Tesla Supercharger dikira dengan kadar RM1.25 per kWh manakala pengecas Destination adalah percuma buat masa ini. Kesemua pengecas Tesla masih terhad untuk kenderaan Tesla sahaja.

Untuk mengelakkan ‘hogging’ atau parkir tanpa mengecas, Tesla mengenakan bayaran RM2 atau RM4 seminit, bergantung kepada kekosongan ruang mengecas pada masa itu.

Lokasi-lokasi lain Tesla Supercharger yang telah dibuka sebelum ini adalah di Pavilion Kuala Lumpur, Sunway BigBox di Johor, Sunway Pyramid di Bandar Sunway, dan Freeport A’ Famosa di Melaka.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved