fbpx

GWM Tank 300 – Rupa rugged, fungsi ‘tank turn’, lancar Q3 2024

gwm tank 300 06

SEMASA pratonton Ora 07 bulan lepas, GWM Malaysia juga membuat kejutan dengan mendedahkan Tank 300 yang dijadualkan dilancar sekitar suku ketiga tahun ini.

GWM Tank 300 ialah sebuah SUV dengan rupa rugged, kabin dalam premium, tetapi dengan kebolehan unik ‘tank turn’.

Belum pasti varian apa yang akan dilancarkan untuk Malaysia nanti, tapi unit pratonton ini kami dipercayai dikuasakan enjin 2.0-liter turbo petrol 4-silinder dengan output 217hp dan 380Nm tork.

Enjin ini digandingkan dengan kotak gear automatik 8-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda separuh masa dengan fungsi 2H, 4H, dan 4L. Sistem ini juga lengkap dengan pengunci pembeda (differential) depan dan belakang.

Menariknya, GWM Tank 300 ini mempunyai fungsi ‘tank turn’. Bila diaktifkan, ia akan mengunci tayar belakang belah dalam untuk membolehkan SUV ini membelok rapat di kawasan sempit. Pergerakan ini adalah mirip jentera berantai seperti kereta kebal dan jengkaut (excavator).

Seperti dapat dilihat, SUV ini membawakan rupa 4×4 klasik dengan rekaan berkotak dan cladding sisi tebal. Muka depannya mendapat lampu LED bulat manakala lampu kabus pula diintegrasikan dalam bampar.

Di belakang pula, terdapat tayar ganti di luar pintu but yang dibuka ke tepi, betul-betul seperti Jeep klasik. Tank 300 dilengkapi dengan rim 18-inci dan tayar Michelin Primacy SUV.

Bahagian dalam, anda akan perasan yang kelengkapannya agak premium, mungkin diinspirasikan dari Mercedes G-Class. Dengan papan pemuka menegak, corong udara turbin, pemegang di depan penumpang, dan sepasang skrin bersaiz 12.3-inci setiap satu.

Konsol tengah Tank 300 menempatkan tombol gear berbentuk sedikit bersegi dengan butang-butang kawalan sistem pacuan, brek parkir elektronik, dan sistem bantuan pemandu.

Ciri lain termasuklah pendingin hawa automatik, tempat duduk berkuasa, balutan kulit, sistem audio Harman Infinity, bumbung suria berkuasa, pad pengecasan tanpa-wayar, dan paddle-shifters.

GWM Tank 300 juga didatangkan dengan sistem keselamatan aktif seperti Adaptive Cruise Control dan Autonomous Emergency Braking.

Apa pendapat anda mengenai SUV rugged dengan kemampuan unik ini? Berapa harga anggarannya bila dilancarkan nanti?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved