fbpx

JPJ akan buka permohonan servis pemeriksaan kenderaan, tiada lagi monopoli Puspakom?

puspakom

BERMULA Jun depan, mereka yang mahu membuat servis pemeriksaan kenderaan boleh memohon lesennya dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Perkara itu diumumkan oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke. Katanya, ia adalah usaha memupuk persaingan dalam industri ini.

Anthony Loke. Gambar oleh: Malay Mail

“Dengan membuka industri ini, kita berharap dapat menarik minat pelabur, memacu pertumbuhan teknologi baharu dalam industri, dan mencipta persaingan sihat yang akan memberi manfaat kepada semua,” katanya.

Loke kemudiannya berkongsi garis panduan dan keperluan terbaharu untuk VISP (Vehicle Inspection Service Provider). Antaranya adalah had lokasi VISP yang akan ditetapkan oleh kementerian, kata Loke.

“VISP ini pada awalnya akan dibuat di dua lokasi, satu di kawasan bandar dan satu lagi di luar bandar.

“VISP ini kemudiannya akan dikehendaki untuk membangunkan dan beroperasi di kedua-dua lokasi secara serentak.

“Dengan ini, matlamat utama adalah bagi memastikan setiap negeri, dan sebolehnya setiap kawasan, ada sekurang-kurangnya satu VISP,” tambahnya.

Loke berkata VISP akan memerlukan sekurang-kurangnya modal RM10 juta dan kos operasi RM5 juta bagi memastikan kelancaran perniagaan itu.

Beliau turut menambah bahawa VISP tidak akan dibenarkan untuk menawarkan khidmat baik pulih, modifikasi, jualan alat ganti, atau jualan kenderaan.

Mereka yang berminat boleh membuat pendaftaran di sini: https://bit.ly/pemeriksaankenderaan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved