fbpx

Kia K4 Hatchback 2025, penampilan lebih garang!

2025-kia-k4-hatchback-front-three-quarters-2-660461e6bcde2

Kebanyakan pengeluar automotif utama dunia menawarkan model kenderaan penumpang kompak (segmen C) dalam pelbagai bentuk badan termasuklah sedan dan hatchback.

Kia juga tidak ketinggalan menggunakan pendekatan yang sama untuk model Forte (atau nama lainnya Cerato).

Selepas kemunculan model Kia K4 Sedan beberapa hari yang lepas, pengeluar dari Korea Selatan itu turut mengesahkan K4 versi hatchback dijangka akan memasuki pasaran Amerika Syarikat tidak lama lagi.

Untuk makluman, generasi Forte yang terdahulu hanya ditawarkan dalam versi sedan sahaja di pasaran tersebut, dan ini merupakan kali pertama versi hatchback turut dibawa masuk oleh Kia.

 

 

Secara asasnya, kedua-dua model Kia K4 sedan dan hatchback berkongsi rekaan yang serupa untuk bahagian hadapan.

Namun, bermula dari tiang B ke belakang, Kia K4 hatchback menampilkan rekaan bumbung jenis terapung, namun lampu belakang masih lagi membawakan rekaan yang hampir sama dengan model sedan.

Selain itu, bentuk pintu tailgate yang hampir menegak itu memberikan petunjuk ruang kargo yang jauh lebih praktikal.

Untuk versi sedan, Kia menawarkan pilihan enjin empat silinder sebaris 2.0 liter berkuasa 147 hp, atau versi paling berkuasa 1.6 liter turbo (190 hp) untuk varian yang lebih tinggi.

 

 

Berkemungkinan besar enjin yang sama akan turut dimuatkan pada K4 versi hatchback.

Menurut laporan media antarabangsa, Kia K4 sedan akan mula dijual di Amerika Syarikat pada separuh kedua tahun ini, dan berkemungkinan besar versi hatchback akan muncul menjelang akhir tahun ini atau awal tahun 2025.

 

Kia K4 Hatchback 2025

 

Kia K4 Sedan

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved