fbpx

Stellantis tubuh syarikat jualan nasional, ambil alih jenama Peugeot dari Bermaz

peugeot landtrek 2023 16

STELLANTIS dalam satu kenyataan mengumumkan bahawa ia akan menubuhkan Syarikat Jualan Nasional (NSC) baharu di Malaysia pada suku pertama 2024.

Perubahan dalam strategi perniagaan itu adalah sebahagian daripada cita-cita pertumbuhan Stellantis di rantau ASEAN, selaras dengan rancangan elektrifikasinya serta strategi Global Dare Forward 2030 Stellantis.

Sejajar dengan peralihan strategik ini, Bermaz Auto Alliance (BAA), anak syarikat 55 peratus milik Bermaz Auto dan pengedar semasa jenama Peugeot di Malaysia, akan terus bekerjasama dengan Stellantis bagi penjualan kenderaan menerusi rangkaian pengedarnya.

“Kami berbesar hati untuk mengumumkan strategi perniagaan baharu bagi menyediakan pasaran Malaysia lebih banyak produk dan perkhidmatan di bawah pembentukan NSC. Ini termasuk pengenalan jenama baharu pada masa hadapan di Malaysia di bawah portfolio Stellantis,” kata Daniel Gonzalez, Ketua Pegawai Operasi dan Pengedar Am Stellantis bagi ASEAN.

Gonzalez turut menyatakan penghargaan kepada Bermaz Auto, dengan memberi penekanan terhadap peranan pentingnya dalam mewujudkan kehadiran kukuh jenama Peugeot di Malaysia dalam tempoh tiga tahun lalu.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Tan Sri Dato’ Sri Ben Yeoh, Pengerusi Eksekutif Bermaz Auto, dan  asukannya di atas segala apa yang telah dilaksanakan Bermaz Auto dalam membangun jenama Peugeot seperti yang dicapai ketika ini,” tambah Gonzalez.

NSC di Malaysia akan diketuai oleh Jamie Francis Morais, Ketua Selepas Jualan semasa bagi operasi ASEAN & Pengedar Am untuk Stellantis.

Morais mempunyai pengalaman selama 19 tahun dalam industri automotif bersama Toyota, BMW, Nissan dan Proton. Latar belakang kepimpinannya yang luas merangkumi operasi yang berbeza termasuk selepas jualan, rangkaian, perkhidmatan pelanggan, kualiti, jualan dan latihan.

BAA akan terus bekerjasama dengan Stellantis dalam tempoh peralihan terbabit, dengan kedua-dua syarikat kekal komited untuk terus berkhidmat kepada pelanggan Peugeot dengan menawarkan servis tanpa gangguan, alat ganti, waranti dan perkhidmatan selepas jualan di Malaysia.

Hala tuju dan strategi baharu Stellantis untuk rantau ASEAN termasuk cita-cita elektrifikasinya, dan menilai potensi kilang di Gurun, Kedah sebagai hab pembuatan serantau kenderaan elektrik berasaskan bateri (BEV) untuk pasaran domestik dan eksport di ASEAN, selain memacu penggunaan BEV di rantau ini.

Stellantis melabur lebih RM2 bilion (€400 juta) untuk memperkenalkan platform STLA Medium ke rantau ASEAN. Platform modular-by-design ini membolehkan Stellantis menghasilkan kenderaan berbilang tenaga (BEV, ICE, MHEV) dan mewujudkan pemasangan tempatan dari jenama Stellantis seperti Jeep dan Citroën.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved