fbpx

BYD jadi pengeluar pertama pasang 6 juta PHEV dan EV

BYD Fang Cheng Bao 5 pengeluaran 6 juta

BYD mengumumkan bahawa ia telah berjaya mencipta pencapaian bersejarah apabila mengeluarkan kenderaan tenaga baharu (NEV) yang ke 6-juta pada 24 November lalu.

Pada Ogos lalu, gergasi automotif dari China itu mengumumkan bahawa pengeluaran kenderaan NEV-nya telah mencapai angka 5 juta. Ini bermakna mereka mengambil masa tiga bulan sahaja untuk menghasilkan satu juta unit kenderaan NEV.

Kenderaan yang ke 6-juta itu merupakan SUV hibrid dikenali sebagai Bao 5 dari sub-jenama BYD iaitu Fang Cheng Bao. Juga dikenali sebagai Leopard 5, ia boleh didapati dalam tiga versi pada harga bermula dari RMB 289,800 hingga RMB 352,800 (RM189,512 hingga RM230,711).

Selain Fang Cheng Bao, BYD mempunyai beberapa lagi sub jenama termasuk siri model Dynasty dan Ocean, Denza dan Yangwang. Pada Oktober lalu, syarikat itu mencipta rekod jualan bulanan dengan jualan NEV melebihi 300,000 unit.

Sejak 2010, BYD secara aktif mengembangkan kehadirannya di peringkat global menerusi pengenalan bas dan teksi NEV untuk mengelektrifikasi pengangkutan awam. Solusi pengangkutan awam elektrik BYD kini beroperasi di lebih 400 bandar di lebih 70 buah negara.

Bukan itu sahaja, BYD juga mengambil pendekatan eksport dan pengeluaran tempatan untuk terus memperkukuhkan kedudukannya dalam pasaran NEV peringkat global.

Buat masa ini, BYD telah memasuki 58 negara dan melepasi jualan terkumpul sebanyak 200,000 unit bagi kenderaan penumpang, dengan pencapaian luar biasa dalam pasaran NEV di Thailand, Brazil dan beberapa lokasi lain.

BYD juga merupakan antara peneraju kemajuan teknologi, dengan inovasi seperti bateri Blade, DM-i Super Hybrid System, e-Platform 3.0, teknologi Cell-to-Body (CTB), e4 Platform, BYD DiSus Intelligent Body Control System dan Dual Mod Off-Road Super Hybrid System.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved