fbpx

KTM Komuter akan terima bayaran guna kad kredit, Apple Pay, Samsung Pay

ktm kad kredit

KTM Komuter beberapa hari lepas mengumumkan mereka akan mula menerima pembayaran menggunakan kad debit di stesen Lembah Klang dan Utara.

Ini berikutan pemasangan sistem Pintu Kawalan Automatik (ACG) baharu di stesen-stesen yang menelan belanja RM29 juta selain menyokong sistem pembayaran terbuka.

Gambar oleh: Facebook KTM Berhad

Buat masa ini, hanya kad debit bank tempatan sahaja yang boleh digunakan di stesen komuter. Tetapi RM30 akan dicaj sebagai nilai pegangan sementara (pre-auth) semasa masuk ke stesen, dengan baki dipulangkan dalam tempoh 1-3 hari selepas harga tambang perjalanan ditolak.

Gambar oleh: Facebook KTM Berhad

Menurut KTMB, amaun RM30 ini dipegang untuk memastikan dana mencukupi bagi tambang komuter. Ia untuk meliputi harga tambang maksimum dan mengelakkan perjalanan pengguna terganggu akibat baki tidak mencukupi.

Selain kad debit berlogo MyDebit, sistem ACG yang baru di stesen turut menerima pembayaran kad Touch n Go dan kad Komlink sekarang. Pengguna yang mahu menikmati tambang konsesi 50 peratus seperti warga emas, OKU dan pelajar sekolah, boleh menggunakan kad Komlink.

Penerimaan kad kredit, Apple Pay dan Samsung Pay di masa depan

KTMB juga memaklumkan dalam kenyataan terbaharu, ACG akan membolehkan sistem pembayaran terbuka digunakan di stesen komuter.

Tetapi ia dilaksanakan secara berperingkat kerana memerlukan sambungan ke setiap perkhidmatan pembayaran secara berasingan. Ini untuk memastikan setiap cara pembayaran benar-benar stabil sebelum dibuka untuk kegunaan orang ramai.

Sehubungan itu, pembayaran menggunakan semua jenis kad kredit akan disediakan di stesen KTM pada akhir November 2023, jelas KTM. Ini akan menyediakan lebih banyak pilihan pembayaran dan fleksibiliti kepada pengguna untuk menggunakan perkhidmatan KTM.

Di samping itu, KTM juga menyatakan bahawa pembayaran melalui Apple Pay dan Samsung Pay akan dilancarkan di semua stesen KTM pada awal tahun 2024. Ini membolehkan pembayaran yang lebih efisyen dan terbuka untuk kemudahan semua penumpang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved