fbpx

Sesak: Ramai `malas’ naik pengangkutan awam – CEO KTMB

komuter – ktmb
Tren KTMB. Gambar oleh KTMB

RAMAI warga Lembah Klang merungut apabila hampir semua lebuh raya dan laluan utama sesak tanpa mengira masa sejak negara memasuki fasa peralihan ke endemik Covid-19 pada 1 April lalu.

Kesesakan tersebut dikaitkan dengan sikap orang ramai yang tidak minat menggunakan pengangkutan awam yang didakwa susah dan lambat.

Menurut laporan Utusan Malaysia, Ketua Pegawai Eksekutif Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Mohd. Rani Hisham Samsudin berkata, “Pengangkutan awam seperti tren komuter antara pengangkutan yang jika digunakan secara maksimum mampu membantu mengurangkan kesesakan jalan-jalan di Lembah Klang.”

“Sikap pengguna yang enggan menggunakan pengangkutan awam itu turut memberi kesan kepada rangkaian tren komuter KTMB yang sehingga kini kapasiti setiap tren yang beroperasi tidak penuh.”

Tren KTMB. Gambar oleh KTMB

Menurut beliau, bagi sektor Lembah Klang, setiap hari komuter hanya membawa 21,000 penumpang sedangkan kemampuannya boleh mencapai kira-kira 40,000 penumpang.

“Angka itu menunjukkan ruang penumpang di dalam sesebuah komuter hampir separuh kosong,” ujarnya.

Kata Mohd. Rani, penduduk Lembah Klang dianggarkan berjumlah 2.5 juta orang tetapi mereka yang memilih khidmat komuter sekitar 0.6 juta sahaja dan KTMB kekurangan hampir 50 peratus penumpang setiap hari berbanding 21,000 yang menggunakan komuter.

“Kita sudah mengadakan pelbagai promosi bagi menarik perhatian orang awam untuk naik komuter bagi mengelak kesesakan jalan raya. Namun, orang ramai lebih suka memandu kenderaan sendiri.

“Jika ramai orang awam menggunakan perkhidmatan komuter, saya percaya ia dapat membantu mengurangkan kesesakan jalan raya yang sekarang menghantui mereka,” tambahnya.

Mengulas lanjut, Rani berkata, rungutan mengenai ketibaan komuter di setiap stesen yang mengambil masa lama, ia hanya boleh diselesaikan dalam masa lima tahun akan datang mengikut fasa yang sudah dirancang.

“Kami masih dalam proses mendapatkan frekuensi seperti sebelum Covid-19, kenaikan penumpang akan membebankan dari segi frekuensi selain kami juga masih beroperasi menggunakan satu landasan.

“Frekuensi akan ditambah baik dan dijangka bakal mencapai tujuh minit setiap satu tren yang datang ke stesen berbanding sekarang sekitar 30 ke 45 minit untuk ketibaan sebuah tren,” katanya.

Mohd. Rani berkongsi, untuk perkhidmatan pengangkutan awam komuter yang menggunakan enam set koc di Lembah Klang, pengangkutan tesebut mampu memuatkan sejumlah 856 penumpang termasuk yang duduk dan berdiri.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved