fbpx

Scania serah dua unit bas K 360 IB 4×2 untuk Felda dan MRSM

felda scania 01

SCANIA baru-baru ini telah menyerahkan dua unit bas K 360 IB 4×2, masing-masing satu unit untuk Asrama Semai Bakti Federal Land Development Authority (FELDA) Kuala Lumpur dan Maktab Rendah Sains MARA, Trolak, Perak.

Penyerahan ini dibuat bagi menampung pergerakan pelajar-pelajar yang semakin bertambah di kedua-dua institut.

Bas-bas ini didatangkan dengan jaminan lanjutan tiga tahun dan pakej penyelenggaraan lima tahun. Ia juga dipasang Fleet Management System (FMS) Control 10 yang mampu mengawal pencemaran selain menjimatkan penggunaan bahan api.

FELDA menandatangani kontrak penyelenggaraan lima tahun bagi memanfaatkan prosedur proaktif oleh Scania untuk mengelakkan masalah-masalah yang tidak diingini dari berlaku.

Masa operasi dijangka dapat ditingkatkan dan kos dikurangkan, penting untuk menjamin kelancaran pergerakan pelajar asrama.

Selain itu, bas-bas ini juga dilengkapi dengan Advanced Driver Assistance System (ADAS) Scania yang merangkumi brek ABS, EBD, retarder, traction control, hill hold, dan tiga pengesan kebakaran.

Menurut Scania juga, bas-bas ini bertaraf FAME (Fatty Acid Methyl Esters) dimana ia boleh menggunakan bahan api biodiesel B20 sehingga B100, juga menyumbang kepada pengurangan pelepasan karbon.

“Sebagai perintis kepada Sustainable Transport Solutions, Scania berbesar hati menjadi sebahagia dari usaha FELDA dengan dua bas ini,” kata Heba El Tarifi, pengarah urusan Scania Southeast Asia.

“Kami berharap kita dapat bersama-sama membekalkan kenderaan Scania yang lebih mesra alam, mengurangkan lagi pelepasan karbon oleh FELDA, mencipta dunia mobiliti yang lebih baik untuk perniagaan, masyarakat, alam sekitar dan generasi akan datang,” tambahnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved