fbpx

EV: Toyota banyak belajar dari BYD

2023-Toyota-bZ3-China-debut-2-1200×628

Tidak seperti kebanyakan pengeluar utama, Toyota masih lagi disifatkan agak ketinggalan di dalam medan permainan kenderaan elektrik (EV).

Cuma pada tahun ini, Toyota dilihat bangkit dengan beberapa pengumuman besar seperti pengenalan teknik produksi giga casting, bateri dengan jarak gerak yang lebih jauh, serta 10 buah EV yang bakal muncul pada tahun 2026.

Kesemua ini tidak akan menjadi kenyataan tanpa kerjasama erat antara Toyota dan pengeluar EV dari China – BYD.

Dalam satu temubual oleh Toyota Times, presiden kilang BEV Toyota Takero Kato menjelaskan beliau terkejut dengan apa yang berlaku dalam industri automotif China sewaktu melakukan trip perniagaan ke sana.


“Untuk pertama kali, saya melihat sendiri tahap persaingan di China. Di sana, mereka tidak sekadar belajar dan menggunakan teknologi, malah turut pantas mengubah teknik pengeluaran.

“Setelah melihat peralatan pengeluaran yang saya tidak pernah lihat di Jepun serta teknik pembuatan yang canggih, saya berfikir ‘Kita dalam masalah!'”

Panggilan ‘wake-up‘ itu muncul apabila Toyota mula menjalankan kerjasama dengan BYD untuk sedan elektrik bZ3 yang menggunakan platform e-TNGA dan bateri Blade daripada BYD.

Pembangunan sedan elektrik bZ3 juga turut membuka mata Kato terhadap budaya yang diamalkan dalam BYD.


“Untuk model terdahulu, spesifikasi kenderaan akan dimuktamadkan sebelum pembangunan bermula.

“Namun untuk bZ3, kami telah membuat 13 perubahan besar dan banyak perubahan kecil selepas pembangunan dimulakan.

“Perubahan paling besar ialah kami terpaksa merendahkan tinggi sebanyak 25 mm dan mengubah kembali jarak antara roda, jadi struktur keseluruhan bawah badan perlu dibangunkan semula. Di Jepun, keadaan ini boleh menghentikan proses pembangunan sepenuhnya.

“Namun begitu, semua pihak bersetuju dengan perubahan tersebut, disebabkan kami komited untuk menghasilkan sebuah produk yang boleh membuatkan pelanggan gembira.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved