fbpx

Kilang Mercedes di Pekan keluarkan kenderaan ke-100,000 hari ini

mercedes pekan ckd

HARI ini Mercedes-Benz Malaysia (MBM) meraikan satu lagi kejayaan bermakna khasnya bagi pihak di kilang pengeluaran di Pekan, kerana fasiliti CKD itu merasmikan kenderaan penumpang ke-100,000.

Sebanyak lebih RM500 juta telah dilaburkan oleh syarikat itu di kilang tersebut, dan ini menandakan komitmen mereka ke arah kecemerlangan pembuatan, menaikkan sektor automotif negara ini, selain memperkukuhkan pengeluaran mereka secara CKD.

Kenderaan ke-100,000 itu merupakan Mercedes-Benz EQS500 4Matic+ yang merupakan model elektrik sepenuhnya (EV) dari rangkaian EQ Mercedes. Malah, ia juga model EV Mercedes yang pertama menjalani pemasangan CKD di sini, ia dilancarkan pada Februari lepas.

Mercedes EQS500 menjana 300kW (443hp) dan 855Nm tork dari dua motor, dengan pacuan semua-roda. Pecutan ke 100km/j boleh dibuat dalam 4.8saat sahaja

Sedan EV ini mendapat kuasanya dari bateri lithium-ion berkapasiti 107.8kWh, dan ini menawarkan jarak pemanduan sehingga 696km. Ia dijual pada harga bermula RM648,888.

“Sejak operasinya pada 2004, Mercedes-Benz Production Plant di Pekan telah memainkan peranan penting dalam membentuk landskap automotif Malaysia. Pencapaian ini menandakan evolusi dan perjalanan mengagumkan kilang ini, mengukuhkan komitmen kami dalam memperkukuhkan pegangan dalam segmen kenderaah mewah,” kata Amanda Zhang, Presiden dan CEO MBM dan Ketua Rantau Mercedes-Benz Cars SEA II.

Sementara itu, Naib Presiden Pengeluaran di Mercedes-Benz Cars Malaysia, Andreas Lettner berkata: “Dalam pelarasan visi lestari kami, kami komited mengurangkan pelepasan karbon dengan meminimakan penggunaan air dan tenaga selain menguruskan bahan buangan dengan cekap.”

“Bersama rakan kongsi kami, HICOM Automotive, kami telah menjalankan pelbagai naik taraf di kilang ini.”

Mercedes-Benz bersama HICOM Automotive sedang bekerjasama ke arah Green Production Target bagi memastikan teknik terbaik dijalankan dalam mengurangkan penggunaan tenaga, air, dan bahan buangan, di samping menaikkan peratusan tenaga boleh-diperbaharui dalam operasinya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved