fbpx

Toyota Alphard 2.4T Executive Lounge, Vellfire 2.5 dilancarkan di Malaysia

Toyota Alphard 01

SELEPAS dibuka untuk tempahan pada Julai lalu, Toyota Alphard dan Vellfire serba baharu kini telah pun dilancarkan ke pasaran tempatan oleh UMW Toyota Motor selaku pengedar rasmi.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Alphard 2.4T Executive Lounge dijual pada harga RM538,000 tanpa insurans, manakala Vellfire 2.5 boleh didapati pada harga RM438,000 tanpa insurans.

Alphard dikuasakan oleh enjin 2.4-liter turbo T24A-FTS yang menghasilkan 278 PS dan 430 Nm, dilengkapi dengan transmisi automatik Direct Shift lapan kelajuan.

Sementara itu, Vellfire pula didatangkan dengan enjin 2.5-liter empat silinder 2AR-FE dengan output sebanyak 182 PS dan 235 Nm. Kuasa disalurkan ke roda hadapan menerusi transmisi jenis Super CVT-i tujuh kelajuan.

Kedua-dua model dibina menggunakan platform Toyota New Generation Architecture (TNGA) GA-K yang dikatakan 50 lebih peratus lebih tegar berbanding platform terdahulu.

Menurut Toyota lagi, penggunaan bushing getah pada kerangka pula dapat mengurangkan gegaran di dalam kabin sebanyak 30 peratus.

Platform berkenaan dipadankan dengan suspensi jenis topang MacPherson dan double wishbone. Penyerap hentak pada Alphard boleh melaraskan daya redaman mengikut frekuensi daripada permukaan jalan.

Sementara itu, Vellfire pula dilengkapi dengan Front Performance Brace yang berfungsi untuk meningkatkan ketegaran badan, sekaligus menjadikan ia lebih responsif.

Dari segi reka bentuk, Alphard dan Vellfire mengekalkan bentuk berkotak yang tipikal bagi MPV, dengan ukuran panjang 5,010 mm (5,005 mm bagi Vellfire) dan lebar 1,850 mm bagi memenuhi standard sistem parkir automatik di Jepun.

Lampu hadapan bagi kedua-dua model kini lebih langsing dan menggunakan teknologi Full LED, ditemani dengan lampu isyarat membelok berjujukan, lampu membelok (Cornering Lamps) dan lampu nyalaan siang LED. Untuk rim, kedua-dua model menggunakan rim aloi berukuran 19 inci dengan tayar 255/55.

Pilihan warna untuk Alphard adalah Platinum White Pearl, Precious Metal, Precious Leo-Bland dan Black, sementara Vellfire boleh didapati dalam warna Platinum White Pearl, Precious Metal dan Black.

Masuk ke dalam, Alphard didatangkan dengan kerusi jenis VIP dengan balutan kulit Nappa, fungsi Ottoman, pelarasan kuasa, pemanas dan penyejuk, serta buat pertama kalinya untuk Toyota, fungsi urutan.

Sementara itu, Vellfire pula mendapat kerusi eksekutif dengan balutan kulit sintetik dengan fungsi-fungsi yang sama seperti Alphard, cuma tanpa mekanisma kuasa untuk akses ke barisan belakang.

Ciri-ciri baharu lain yang terdapat Alphard termasuk meja lipat, unit kawalan jauh seperti telefon pintar untuk kawalan sistem pendingin hawa dan sistem audio, paparan berukuran 14 inci serta ioniser NanoeX.

Untuk rasa kabin yang lebih luas, Alphard dan Vellfire kini didatangkan dengan dua bumbung kaca panoramik dengan tirai yang boleh diperasikan secara berasingan.

Ciri-ciri lain yang disertakan termasuk kluster instrumen digital 12.3 inci, skrin sentuh 14 inci, sistem audio JBL dengan 15 pembesar suara, pencahayaan ambien dengan 64 warna dan Head-Up Display untuk Alphard.

Dari segi keselamatan, terdapat Toyota Safety Sense 3.0 dengan Pre-Collision System (PCS), Lane Departure Alert (LDA), Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) dengan Lane Tracing Assist (LTA), Road Sign Assist (RSA) dan Adaptive High Beam Assist (AHS) pada kedua-dua varian.

Selain itu, terdapat juga enam beg udara, cagak ISOFIX, Electronic Brake-Force Distribution (EBD) dengan Brake Assist (BA), Vehicle Stability Control (VSC), Traction Control (TRC), Brake Hold dan Hill Start Assist Control (HAC).

Seperti semua model yang diimport dan diedarkan oleh UMW Toyota Motor, Alphard dan Vellfire didatangkan dengan waranti selama lima tahun tanpa had perbatuan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved