fbpx

UD Trucks Quester dan Croner dilancar di Malaysia, kini dengan Euro 5

ud truck quester croner 03

UD Trucks dan rakan pengedar tunggalnya di Malaysia, Tan Chong Industrial Equipment Sdn Bhd (TCIE) melancarkan rangkaian trak Euro 5 baharu iaitu Quester (heavy duty) dan Croner (light duty).

Model naik taraf itu hadir dengan pelbagai ciri yang direka untuk meningkatkan kecekapan, mengoptimumkan kos pemilikan, serta pada masa yang sama mengurangkan kesan buruk kepada alam sekitar.

Quester dan Croner Euro 5 adalah model pertama UD Trucks yang direka secara khusus untuk pasaran luar Jepun.

Model-model ini telah diperkenalkan di pasaran yang pantas berkembang dan rantau pesat membangun di seluruh dunia. Ini berikutan banyak negara mula menguatkuasakan standard emisi antarabangsa yang lebih ketat dalam usaha mengekang pencemaran serta menambah baik kualiti udara.

Rangkaian model Euro 5 baharu menampilkan teknologi Selective Catalytic Reduction (SCR) untuk meningkatkan perlindungan alam sekitar dan menjimatkan bahan api dengan signifikan.

Dengan teknologi ini, nitrogen oksida kini 60 peratus lebih kurang dan emisi partikel berkurang sebanyak 80 peratus berbanding tahap Euro 3.

Jika dibandingkan dengan tahap Euro 4 pula, nitrogen oksida adalah 43 peratus lebih rendah. Bukan itu sahaja, enjin Euro 5 juga lebih jimat dan rendah emisi CO2 berbanding trak Euro 3 yang sama.

UD Trucks ialah pengeluar trak pertama yang memperkenalkan teknologi Selective Catalytic Reduction (SCR) sejak tahun 2004. Teknologi itu terbukti boleh dipercayai berbanding teknologi kawalan emisi lain untuk mengurangkan emisi nitrogen oksida.

Tempoh operasi perniagaan juga dapat dipertingkat menerusi selang servis lebih baik dan tempoh penyelenggaraan yang lebih singkat.

Perkara ini disokong oleh adanya AdBlue, satu bendalir ekzos diesel yang selamat untuk digunakan pada kenderaan dengan teknologi SCR. Ia berfungsi mengurangkan gas-gas berbahaya dilepaskan ke atmosfera dan boleh diperolehi di semua 26 cawangan dan pengedar TCIE di seluruh Malaysia.

Selain itu, rangkaian baharu trak Quester dan Croner juga hadir dengan kluster instrumen baharu bersama tips penjimatan bahan api. Ciri ini memberikan maklum balas yang spesifik dan segera mengenai teknik pemanduan yang lebih menjimatkan minyak kepada pemandu.

Pengarah Urusan Hub Malaysia UD Trucks, Steve Hedouin berkata, “Pengenalan model Euro 5 Quester dan Croner merupakan satu evolusi yang signifikan.

“Dengan masalah pencemaran menjadi salah satu ancaman kesihatan serta sektor pengangkutan berdepan tekanan dari segi alam sekitar dan dunia perniagaan, ini adalah era di mana logistik yang lestari menjadi semakin kritikal.

“Trak Euro 5 Quester dan Croner baharu memberi kelebihan kepada pelanggan kerana mereka boleh meningkatkan aktiviti perniagaan masing-masing. Sekali gus mengurangkan impak ke atas alam sekitar dan membuatkan mereka kekal kompetitif.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved