fbpx

RapidKL mula ujian bas mini Hino Poncho sekitar KL

hino poncho rapidkl 01

RAPID Bus dan Hino Motor Sales bekerjsama memulakan percubaan dengan bas mini Hino Poncho di laluan lebih mencabar sekitar Kuala Lumpur (KL). Ini susulan dari percubaan pertama selama dua bulan pada 2019.

Bas mini Hino Poncho dengan pajang 7 meter dan berlantai rendah itu sesuai untuk akses ke jalan-jalan sempit dan sesak.

Percubaan kedua ini akan berjalan hingga April 2022 dengan laluan T180 (Taman Dato’ Senu – Chow Kit) dan 302 (Titiwangsa – KLCC).

Di Jepun, lebih 2,000 unit Hino Poncho beroperasi di jalan-jalan sibuk serta kawasan perumahan yang lebih senyap.

Selain panjang cuma 7 meter, bas mini ini dengan overhang depan dan belakang yang pendek memudahkannya membuat pusingan tajam di jalan-jalan sempit.

Lantai rendah pula menjadikan Hino Poncho ini mesra kepada warga emas, kanak-kanak dan penumpang berkerusi roda. Ketinggiannya juga boleh dilaras sebanyak 50mm untuk memudahkan penumpang turun dan naik.

Hino Poncho dikuasakan oleh enjin cekap Euro-V dengan sistem suntikan bahan api common-rail dan kotak gear automatik 5-kelajuan.

Enjin ini juga tidak memerlukan cecair tambahan seperti AdBlue, manjadikan kos operasi dan penyelenggaraannya lebih rendah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved