fbpx

DRB-Hicom, Geely muktamadkan rangka kerja untuk pembangunan AHTV

DRB-Hicom Geely MCA

DRB-HICOM dan Zhejiang Geely Holding Group telah menandatangani Perjanjian Kolaborasi Utama (MCA) bagi menetapkan prinsip-prinsip asas, rangka kerja tadbir urus dan komitmen bersama dalam pembangunan projek Automotive Hi-Tech Valley (AHTV), termasuk peranan khusus yang perlu dilaksanakan untuk pembangunan dan inisiatif promosi.

Perjanjian ini ditandatangani oleh Ketua Pegawai Operasi Kumpulan, Hartanah dan Perancangan & Strategi Korporat, Azri Zaharuddin bagi pihak DRB-HICOM dan Naib Presiden Kanan merangkap Ketua Pegawai Operasi, Dr Wei Mei bagi pihak Geely Holding.

Majlis tandatangan yang diadakan di Proton Tanjong Malim ini turut disaksikan oleh Perdana Menteri YAB Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Perjanjian ini akan membawa kerjasama antara DRB-Hicom dan Geely Holding ke peringkat seterusnya. Ia adalah susulan daripada pemeteraian Dasar-Dasar Utama Perjanjian (HOA) oleh kedua-dua syarikat tersebut awal tahun ini di Forum Perniagaan Malaysia-China di Beijing.

Selain MCA, pemeteraian HOA antara Altel Communications dan syarikat pelaburan strategik Geely Holding, Zhejiang Geespace Technology  turut berlangsung.

HOA ini memberi tumpuan kepada pembangunan dan pelaksanaan sistem teknologi tinggi dan akan mempercepatkan perlaksanaan penyelesaian inovatif bagi sektor-sektor seperti pelabuhan pintar.

Menandatangani bagi pihak Altel ialah Richard Kitts, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulannya, manakala Geespace diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tony Wang.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, AHTV akan menarik pelaburan tempatan dan luar negara yang akan mendorongnya menjadi sebuah hab automotif antarabangsa untuk NEV.

Tumpuannya bukan sahaja kepada pengeluaran kereta pelbagai jenama, tetapi juga dalam pembuatan komponen dan alat ganti berteknologi tinggi untuk NEV. Ini akan memperluaskan lagi keupayaan vendor tempatan ke arah pengkhususan dalam pembuatan berteknologi tinggi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved