fbpx

Proton tandatangan MoA baharu dengan Smart, kaji kemungkinan pemasangan tempatan

Proton-smart MoA 2023 02

PROTON baru-baru ini menandatangani Memorandum Perjanjian (MoA) dengan smart Automobile di Ekspo China-ASEAN (CAEXPO) 2023.

Perjanjian ini dimeterai tepat 20 bulan selepas kedua-dua pihak menandatangani dokumen yang serupa pada tahun 2022 yang membawa kepada pelantikan Proton sebagai pengedar rasmi smart di Malaysia dan Thailand.

MoA tersebut ditandatangani oleh Roslan Abdulah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Proton, dan Mandy Zhang, Naib Presiden Jualan Global, Pemasaran dan Selepas Jualan, bagi pihak smart Automobile.

Turut hadir di majlis itu ialah Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton, Tong Xiangbei, Presiden Global smart Automobile, dan Zhang Qiang, Ketua Pegawai Eksekutif, PRO-NET dan Unny Shankar, Pengarah Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) sebagai wakil kementerian.

MoA pertama adalah untuk meneroka potensi Proton untuk menjual penawaran EV smart di ASEAN, manakala dokumen baharu ini pula adalah untuk kedua-dua pihak mengkaji kemungkinan untuk memasang kenderaan smart secara tempatan di kilang Proton di Tanjung Malim.

Dr Li Chunrong berkata MoA baharu ini membawa kerjasama Proton dan smart ke tahap baharu denga perbincangan mengenai pemasangan kenderaan smart di negara ini.

“Sebagai pengeluar automotif, Proton sentiasa berhasrat untuk meningkatkan penglibatan kami dengan smart, iaitu bukan sekadar pengedar untuk rantau ASEAN sahaja, kerana terdapat banyak kecekapan untuk dimanfaatkan kerana kedua-dua syarikat adalah ahli Kumpulan Geely,” katanya.

Sejak pemeteraian MoA pertama, Proton telah menghantar kumpulan pekerja ke China untuk menjalani latihan sambil kerja khusus untuk industri EV.

Ia juga telah menguji smart #1 secara meluas di Malaysia untuk mendapatkan pengetahuan tentang prestasinya apabila dipandu dalam iklim yang unik dan keadaan jalan raya di sini.

PRO-NET juga telah menandatangani MoU dengan Gentari, membina hubungan kerja dengan pemegang kepentingan ekosistem EV lain, melantik sepuluh pengedar smart serta memperkenalkan smart #1 kepada orang ramai di pelbagai acara.

Langkah terbaharu ialah pelancaran aplikasi Hello smartApp yang menawarkan empat ciri pertama di Malaysia termasuk penyepaduan 70 peratus peta pengecasan daripada pengendali pengecasan, untuk mengenalpasti ketersediaan, tempahan dan pembayaran untuk pengecas EV dalam negara.

“Melangkah ke hadapan, semua aktiviti pengeluaran kami akan tertumpu di Automotive High Tech Valley (AHTV) di Tanjung Malim, yang juga akan membantu dalam matlamat kami untuk menjadikan Malaysia hab EV serantau,” tambah Dr Li Chunrong.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved