fbpx

Prototaip Porsche Panamera 2024 giat jalani ujian, bakal dilancar 24 November ini

porsche panamera 2024 prototype 07

PORSCHE telah melancarkan Cayenne baharu pada April lepas, dan kini mereka sibuk pula dengan satu lagi pengenalan penting sebelum hujung tahun. Panamera generasi ketiga bakal didedahkan pada 24 November depan di acara Icons of Porsche Festival.

Pengeluar Jerman itu melabelkan Panemera sebagai generasi baharu, dan bukannya facelift. Buat masa ini, sedan prestasi tinggi itu sedang menjalani ujian-ujian dan penilaian di Amerika Syarikat, Scandinavia, Afrika Selatan, Asia, dan Sepanyol.

Kereta sports empat pintu itu bakal ditawarkan dengan lebih dari empat versi powertrain plug-in hybrid (PHEV). Generasi sebelum ini sudah pun mempunyai tiga versi PHEV, tetapi generasi baharu akan ditambah dengan varian PHEV keempat, dengan talaan prestasi tinggi.

Dalam ujian yang dijalankan setakat ini, Porsche membuat perkiraan dan prototaip Panamera telah menggunakan lebih 70 peratus pemanduan dengan kuasa elektrik berbanding sebelumnya.

Kesemua model E-Hybrid akan mendapat motor elektrik lebih berkuasa, diintegrasikan sepenuhnya dalam perumah kotak gear 8-kelajuan dwi-klac PDK baharu. Motor itu dibekalkan kuasa dari pek bateri 25.9kWh yang boleh dicas melalui pengecas dalaman 11kW.

Beberapa pilihan enjin pada Panamera akan ditawarkan, termasuklah 3.0-liter V6 twin-turbo dan 4.0-liter V8 twin-turbo. Kesemua enjin juga telah direka untuk menepati piawaian Euro 7 yang akan berkuat kuasa pada 2025.

Panamera baharu juga akan mendapat suspensi udara dengan penyerap hentak dwi-injap baharu yang membolehkan compression dan rebound secara berasingan. Sebagai opsyen tambahan, anda juga boleh pilih untuk mendapatkan kawalan penyerap hentak aktif untuk kawalan dinamik dan keselesaan lebih mantap.

Selepas pelancaran pada November nanti, Porsche Panamera 2024 ini bakal memasuki pasaran awal tahun depan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved