fbpx

Volvo akan hentikan pengeluaran model diesel pada awal 2024

Volvo V60 R-Design

ANDA mungkin sedia maklum bahawa Volvo merancang untuk hanya menjual kereta elektrik menjelang 2030. Menjelang 2040 pula, ia mensasarkan untuk menjadi sebuah syarikat neutral iklim.

Bagi mencapai matlamat-matlamat berkenaan, pengeluar kenderaan dari Sweden itu mengumumkan bahawa ia akan menghentikan produksi semua model diesel menjelang awal 2024.

Ini bakal menjadikan Volvo antara pengeluar kenderaan pertama di dunia yang mengambil langkah demikian.

Pengumuman terbaru ini adalah susulan keputusan Volvo untuk menghentikan pembangunan enjin pembakaran dalaman (ICE) baharu yang diumumkan pada November tahun lalu.

Menurut Volvo, mereka telah menjual semua pegangan sahamnya di dalam Aurobay, sebuah syarikat trenkuasa yang dibangunkan dengan kerjasama Geely pada 2021.

Volvo EX30

“Trenkuasa elektrik adalah masa depan kami, dan lebih hebat berbanding enjin pembakaran: ia lebih senyap, kurang getaran, lebih murah untuk diselenggara dan tidak menghasilkan sebarang pelepasan,” kata Jim Rowan, Ketua Eksekutif Volvo Cars.

Menurut Volvo lagi, keputusannya untuk menghentikan jualan enjin diesel menggambarkan betapa cepatnya industri kereta dan permintaan pelanggan berubah dalam menghadapi krisis iklim.

Hanya empat tahun lalu, majoriti kereta Volvo yang dijual di Eropah dikuasakan oleh enjin diesel. Kini, trend tersebut telah berubah dengan kebanyakan kereta Volvo di benua itu merangkumi model elektrik sepenuhnya atau hibrid plug-in.

Penurunan jumlah kereta diesel akan memberikan kesan positif terhadap kualiti udara. Walaupun CO2 yang dihasilkan oleh enjin diesel tidak sebanyak enjin petrol, ia melepaskan lebih banyak gas termasuk nitrogen oksida (NOx) yang mempunyai kesan buruk terhadap udara terutamanya di kawasan padat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved