fbpx

Amanda Zhang dilantik CEO baharu Mercedes-Benz Malaysia

Amanda Zhang, CEO & President of Mercedes-Benz Cars Malaysia & Head of Region, Mercedes-Benz Cars SEA II

MERCEDES-Benz Malaysia telah menamakan Amanda Zhang sebagai CEO dan Presiden Mercedes-Benz Malaysia, serta Ketua Wilayah Mercedes-Benz Cars SEA II berkuat kuasa 1 Ogos 2023 lalu.

Beliau menggantikan CEO dan Presiden sekarang iaitu Sagree Sardien, yang kini menyandang jawatan sebagai Ketua Wilayah Luar Negara, Mercedes-Benz Cars di Stuttgart.

Sepanjang tempoh perkhidmatannya, Sardien memainkan peranan penting dalam mengetuai agenda mobiliti elektrik di Malaysia menerusi pengenalan barisan kenderaan elektrik mewah Mercedes-Benz termasuk Mercedes-Benz EQS 500 4Matic yang dipasang secara tempatan.

Sagree Sardien (kanan), bersama Tengku Zafrul Aziz

Di bawah kepimpinan beliau, Mercedes-Benz Malaysia turut meningkatkan penawaran serta pengalaman pelanggan menerusi transformasi digital dengan pelaksanaan model agensi ‘Retail of the Future’. Syarikat itu juga memperkukuhkan kewarganegaraan korporatnya menerusi pelbagai inisiatif komuniti.

Sebelum menyandang jawatan ini, Zhang merupakan CEO Mercedes-Benz Romania dan bertanggungjawab menyelia empat divisyen perniagaan.

Zhang dan pasukannya menjana momentum yang signifikan dengan mencapai pertumbuhan dua digit dalam jualan dan juga perkhidmatan pelanggan. Beliau juga bertanggungjawab melaksanakan strategi elektrifikasi dalam lanskap pasaran yang mencabar dan memainkan peranan penting dalam menghidupkan semula jaringan pengedar di pasaran Romania.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved