fbpx

Ketepatan masa antara rungutan utama pengguna pengangkutan awam

LRT LALUAN KELANA JAYA BEROPERASI SEPERTI BIASA

PERKHIDMATAN yang tidak menepati masa merupakan rungutan utama pengguna pengangkutan awam, menurut kaji selidik yang dijalankan oleh Pusat Penyelidikan UCSI.

“Daripada pelbagai cabaran yang dihadapi oleh pengguna pengangkutan awam, 54 peratus menyatakan ketepatan masa, 48 peratus menyatakan sambungan perbatuan terakhir yang lemah, manakala 47 peratus menganggap tambah terlalu mahal,” kata kajian itu.

Kaji selidik yang dijalankan dari 10 Julai hingga 4 Ogos itu mengambil kira maklum balas 1,029 responden mengenai persepsi mereka terhadap pengangkutan awam di Malaysia. 67 peratus daripada responden berkata mereka menggunakan pelbagai jenis pengangkutan awam termasuk kereta api dan bas.

Mengenai kekerapan penggunaan, 21 peratus responden berkata mereka menggunakan pengangkutan awam setiap hari, 22 peratus beberapa kali seminggu dan 24 peratus beberapa kali sebulan. Satu pertiga daripada responden tidak menggunakan sebarang bentuk pengangkutan awam.

Mengenai alasan menggunakan pengangkutan awam pula, 39 peratus responden berkata ia disebabkan mereka tiada kenderaan sendiri, 25 peratus akibat kesesakan lalu lintas dan 18 peratus disebabkan kekurangan kemudahan parkir serta kos yang perlu ditanggung jika menggunakan kenderaan sendiri.

Antara mereka yang memilih untuk tidak menggunakan pengangkutan awam, sebab utama adalah kerana mereka lebih suka menggunakan kenderaan sendiri (33 peratus) serta untuk kemudahan dan keselamatan (19 peratus).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved