fbpx

Pocket GP mahu anjur acara di KLIRCC, komuniti RC bantah!

rc pokcet bike thumb

INI satu jenis berita yang jarang kami laporkan, iaitu konflik antara dua kelab gaya hidup permotoran. Pocket GP iaitu sebuah kelab penggiat sukan motosikal poket (pocket bike) bercadang menganjurkan klinik sukan di KLIRCC (Kuala Lumpur International Remote Control Circuit) dan ia telah mendapat bantahan komuniti RC (radio control).

Litar KLIRCC, Taman Metropolitan Kepong.

Ini kerana Klinik Sukan Cilik Poket Bike Malaysia 2023 anjuran Persatuan Poket Bike Malaysia (PAM) itu mahu membuat sesi latihan teori dan amali di KLIRCC yang merupakan litar khas kegunaan kereta RC.

Menurut komen-komen yang kami perhatikan dalam forum-forum RC di Facebook, penggunaan pocket bike di litar itu tidak bersesuaian dan bakal merosakkan permukaan jalan.

Pocket bike pastinya lebih berat dari kereta RC, dan biasanya ditunggang di litar khas berbeza. Pocket bike mempunyai berat sekitar 23kg tanpa penunggang (boleh ditunggang oleh kanak-kanak atau dewasa) manakala kereta RC mempunyai berat antara 1kg hingga 2kg sahaja, bergantung kepada spesifikasi.

Menurut pemahaman kami juga, pocket bike biasanya ditunggang di litar go-kart atau kawasan parkir dengan penghadang jalan khas. Dari sudut ini sahaja, litar untuk pocket bike dan kereta RC sudah tentu mempunyai jenis turapan berbeza untuk tujuan masing-masing.

Setakat ini, siaran di Facebook Pocket GP yang mempromosikan acara itu mendapat kecaman dari komuniti RC dan penggiat sukan lain juga.

Dalam hal ini, kami mahu bersangka baik mungkin kerana kekurangan fasiliti khas untuk pocket bike di negara kita. Tetapi sebenarnya banyak juga litar go-kart yang lebih sesuai digunakan, seperti di Shah Alam, USJ, MAEPS, dan 1Utama.

Diharapkan perkara ini dapat diselesaikan dengan baik dan pihak berwajib seperti kementerian boleh menangani isu ini untuk kemaslahatan semua pihak.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved